مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴، صفحات ۵۲۲-۵۴۰

عنوان فارسی مدیریت برداشت در نفوذ رو به بالا
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مدیریت برداشت را می‌توان بخشی اصلی در فرآیند نفوذ بر فرادستان دانست. گاهی ممکن است هدف کارکنان از مدیریت برداشت متفاوت از برداشت شکل گرفته‌ی مدیران باشد. در این مقاله ضمن مروری بر ادبیات مدیریت برداشت در نفوذ رو به بالا، به‌طور تجربی برداشت مدیران از رفتار نفوذ رو به بالای زیردستانشان در سازمان‌های منتخب مورد آزمون قرار می‌گیرد. هدف این پژوهش بررسی همزمان کنش یا رفتار کارکنان به عنوان عوامل نفوذ، و برداشت فرادستان از رفتار نفوذ آن‌ها است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه‌ای، از نظر اجرا توصیفی، و از نظر استراتژی پیمایشی می‌باشد. با این هدف پرسشنامه شماره 1 به منظور خودارزیابی کارکنان از رفتارهای نفوذی خود، و پرسشنامه شماره 2 به منظور ارزیابی مدیران از رفتار نفوذی زیردستانشان طراحی شد. در پرسشنامه 2 از فرادستان خواستیم میزان استفاده زیردستان از این تاکتیک‌ها را تعیین کنند. نمونه‌ها شامل 72 داده که 53 نفر از آن‌ها کارمند و 19 نفر سرپرست و مدیر بودند. نتیجه گیری : طبق نتایج حاصل از این پژوهش برداشت مدیران از به‌کارگیری همه‌ی استراتژی‌های نفوذ توسط زیردستانشان، به جز در استراتژی وابسته‌سازی، مطابق با رفتار نفوذی زیردستان است. برای کشف علت این تفاوت، با بررسی زیراستراتژی‌ها و تاکتیک‌های این استراتژی به این نتیجه رسیدیم که این تفاوت می‌تواند ریشه در توهم نفوذ فرادستان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impression Management in Upward Influence
چکیده انگلیسی مقاله Impression management as a main part of influence process on elites may differ in staff and managers’ point of view. In this research in addition to review the literature of impression management in upward influence, managers’ impression in upward influence of their subordinates is tested. As an applied and developmental research and descriptive—field study in method,it aims to survey staff behavior as influence parameter and impression of elites in influence behavior of their staff, simultaneously. To this end, two different questionnaires were distributed among 72 subjects- 53 subjects were staff and 19 subjects were supervisors and managers- the first questionnaire was designed to survey the influence behaviors of staff through self-assessment and second one to evaluate the subordinates through managers.Findings reveal that managers’ impression coordinated withthe subordinates in all of influence strategy except dependency. Study in sub-strategies and sub-tactics shows that elites illusion in impression can be the main reason of this exception
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر حسن دانایی فرد |


دکتر علی رجب زاده قطری |


پریسا مکی نیری |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18250_78d089fef7374702a11dcda645b979ba.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642878.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات