مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۵، صفحات ۱۳۵-۱۵۵

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای رضایت و عملکرد گروهان‌های دانشجویی در دو گروهانِ دارای سبک‌های رهبری متفاوت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در دانشگاه‌های نظامی، فرماندهان صف، مسئولیت آموزش و تربیت دانشجویان را به عهده دارند و به همین دلیل از تأثیرگذارترین عناصر در زندگی دانشجویان محسوب می‌شوند. این مقاله به مقایسه رضایت دانشجویان و عملکرد گروهان‌های دانشجویی در دو گروهانی می‌پردازد که یکی از آن‌ها دارای فرماندهی با سبک رهبری رابطه مدار و دیگری دارای فرماندهی با سبک رهبری وظیفه مدار است و قصد دارد بررسی نماید که کدامیک از این سبک‌های رهبری، می‌تواند رضایت بیشتر و عملکرد بالاتری را سبب شود. روش: این تحقیق به صورت تجربی(شبه آزمایشگاهی) و به شکل مقایسه‌ای انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق را فرماندهان صف منتخب(11فرمانده)، دانشجویان آن ها(290 دانشجو)، فرماندهان مافوق، همکاران فرمانده و سرگروهبان‎های دانشجویی مرتبط(67 نفر) تشکیل داده که تقریباً تمامی آن‌ها مورد پرسش قرار گرفته و 220 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شدند. از بین فرماندهان صف، با کمک پرسشنامه‌های معتبر، رابطه مدارترین و وظیفه مدارترین فرمانده صف انتخاب شده و در شرایط برابر، دانشجویان آن‎ها از نظر میزان رضایتمندی و عملکرد جمعی، مورد بررسی قرار گرفته اند؛ روایی پرسشنامه‌ها با نظر خبرگان و پایایی آن‌ها با آلفای کرونباخ(88/0) تأیید گردید و داده‌ها با استفاده از آزمون تی دو جمله‌ای تحلیل شدند. یافته‌ها و نتایج: تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که گروهانی که دارای سبک رهبری رابطه مدار است در تمام شاخص‌های عملکردی شامل انضباط، اخلاق، حمیت قسمتی و موفقیت علمی، به طور معناداری امتیاز بالاتری دارد و در شاخص‌های رضایت از زندگی دانشجویی نیز این گروهان در رضایت از فرمانده، امتیاز بالاتری کسب نمود اما در رضایت از شرایط زندگی دانشجویی، تفاوت معنادار نبود. این نتایج به خوبی گویای این امر است که فرماندهان صف رابطه مدار، در جلب رضایت دانشجویان و به مراتب در دستیابی به عملکرد بالاتر، موفق تر هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Study of Satisfaction and Performance of Cadets in Two Different Leadership Style Companies
چکیده انگلیسی مقاله Army Commanders are the most effective elements in cadets’ life because they have the responsibility to train them in military universities. This paper compares the satisfaction and performance of cadet’s companies having two different leadership styles - relationship-oriented vs. task-oriented- This study aims to investigate which of these leadership styles can lead to higher performance and satisfaction. In this empirical (quasi-experimental) and comparative study, army commanders (11 Commanders), cadets (290 cadets), the supreme commanders, the commander’s colleagues and related sergeants of cadets (67 commanders) were employed and almost all of them are being questioned and 220 cadets were selected as a sample. Through reliable (r= ./88) and valid questionnaire, the most relationship-oriented and the most task-oriented commander were selected and their cadets were examined in terms of cadet’s satisfaction and collective performance in equal conditions. Collected data which were analyzed via SPSS and through binominal t test showed that the company with relationship-oriented leadership style in all of the functional indices such as discipline, ethics, zeal part, academic success, has significantly higher scores. In the index of cadets’ life satisfaction, this company received a higher rating in consent of the commander, although in satisfaction of the conditions of cadets’ life, the difference was not significant. These results indicate that the relationship-oriented Army commanders are more successful in achieving higher performance and cadets’ satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود سلطانی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18227_454e4452f890e7438db00b2d4b69c5fb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642875.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات