مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۵، صفحات ۵۴-۷۸

عنوان فارسی الگوی هم‌ردیفی سیستم‌های مدیریت منابع انسانی جهت توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: یکی از جریان‌های نو پژوهشی که علاقه مدیران و پژوهشگران را به میزان فزاینده‌ای تحت تأثیر خود قرار داده است، دوجانبه گرایی در سازمان می‌باشد، بدین معنی که یک سازمان با بهره‌مندی از چه سازوکارهایی می‌تواند در هر دو بعد اکتشاف و انتفاع موفق عمل نماید. در این مقاله، نگارندگان با بررسی ادبیات موجود در حوزه یادگیری دوجانبه و نحوه تعامل آن با ذخایر دانش سازمانی یعنی سرمایه فکری(سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی و سرمایه اجتماعی)، به دنبال تبیین سیستم‌های مدیریت منابع انسانی جهت سازگاری و توسعه یادگیری دوجانبه در سازمان‌های خدماتی و نظامی برآمده‌اند. روش: برای تدوین فرضیات و مدل مفهومی پژوهش از مطالعات عمیق مبانی نظری با رویکرد قیاسی استفاده گردیده است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: پژوهشگران بر مبنای یک رویکرد منطقی و مطالعه عمیق نظریه‌ها و مدل‌های موجود در خصوص مفاهیم دوجانبه گرایی و پیرامون سه حوزه مدیریت منابع انسانی، سرمایه فکری و یادگیری سازمانی به مدل نهایی تحقیق دست یافتند که این مدل شامل دوجانبه گرا کردن برخی اقدامات مدیریت منابع انسانی جهت تعیین نحوه سازگاری و همسویی آن با ابعاد سرمایه فکری و درنهایت یادگیری دوجانبه(اکتشاف و انتفاع) سازمان می‌باشد. مدل طراحی‌شده و فرضیات تدوین‌شده ضمن پر کردن خلأهای تئوریک موجود در این سه حوزه پژوهشی امکان بسترسازی برای تحقیقات بیشتر پژوهشگران در آینده را نیز فراهم می‌آورد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Simulated Rank Model of Systems of Human Resource Management to Develop Mutual Learning in Organizations
چکیده انگلیسی مقاله Mutualization in organization is one of the new areas of research that has influenced many directors and researchers. This means that how an organization can benefit from different mechanisms to be able to operate in both exploration and exploitation. This study aims to attribute systems of human resource management to develop the mutual learning in military and service organizations through surveying the related literature in mutual learning and its relationship with organizational knowledge and intellectual capital (human capital, organizational capital and social capital). In-depth study of the theoretical foundations with deductive approach has been used to develop a conceptual model and formulate hypotheses of the research. Researchers based on the logical approach, in-depth study of theories, current models in concept of mutualization and in three field of human resource management, intellectual capital, and organizational learning provide the final model of study. This model includes mutualizing some practices of human resource management to determine how to adjust and align it with dimensions of intellectual capital and organization’s mutual learning (exploration and exploitation). While designed model and formulated hypotheses fill theoretical gaps in these three research areas, it can also provide the basis for further research in the future.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میرعلی سید نقوی |


علی‌رضا کوشکی جهرمی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18224_e890f0a7cf69fd5f8382f98fc4f2b11c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642872.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات