|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۶، صفحات ۲۸۶-۳۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تعاملی هویت سازمانی و هویت تیمی بر رضایت شغلی و رفتارهای فرانقش |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بحث هویت سازمانی یکی از چالش برانگیزترین مباحث سازمانی است. به این دلیل توجه زیادی را در ادبیات رفتار سازمانی و پژوهش های مدیریتی به خود جلب کرده است. بدون هویت سازمانی، ارتباطات سازمانی اثربخش نمی تواند وجود داشته باشد، همچنین ارتباطات قابل ملاحظه ای نیز وجود نخواهد داشت و برنامه ریزی معنی داری و هیچ رهبری انجام نخواهد شد. هدف این تحقیق بررسی رابطه تعاملی بین هویت سازمانی و هویت تیمی با رضایت شغلی و رفتارهای فرانقش میباشد. روش: روش این تحقیق از نوع پیمایشی است و جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان آذربایجان غربی به تعداد 300 نفر بود که به علت محدود بودن با استفاده از سرشماری کل جامعه آماری جهت پژوهش در نظر گرفته شد. از 300 پرسشنامه که بین جامعه آماری توزیع شد، 198 پرسشنامه معتبر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تعدیلکننده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS استفاده گردید و فرضیه های تحقیق عبارتند از فرضیه یک: بین هویت سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد، فرضیه دو: بین هویت سازمانی و رفتارهای فرانقشی رابطه وجود دارد، فرضیه سه: بین هویت تیمی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد، فرضیه چهار: بین هویت تیمی و رفتارهای فرانقشی رابطه وجود دارد، فرضیه پنج: هویت سازمانی و تیمی نقش تعاملی را در پیش بینی رضایت شغلی ایفا میکنند و فرضیه شش: هویت سازمانی و تیمی نقش تعاملی را در پیش بینی رفتارهای فرانقش ایفا میکنند. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که اثر تعاملی هویت سازمانی و هویت تیمی بر روی رضایت شغلی معنی دار است در عین حال اثر تعاملی هویت سازمانی و هویت تیمی بر روی رفتارهای فرانفش معنی دار نیست. بنابراین پیشنهاد میشود، مدیران ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان آذربایجان غربی عواملی را که هویتهای سازمانی و تیمی را افزایش میدهند را شناسایی کنند تا از این طریق بتنوانند رضایت شغلی و رفتارهای فرا نقش کارکنان خود را افزایش دهند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هویت سازمانی، هویت تیمی، رضایت شغلی، رفتارهای فرانقش، |
|
عنوان انگلیسی |
Interactional Role of Organizational Identity and Team Identity on Job Satisfaction and Meta-role Behaviors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Organizational identity as one of the most challenging issues in organizational subjects, has taken great attention in organizational behavior literature and managerial research. In fact organizational identity is the basis in efficient organizational communication, meaningful planning, and leadership. This study aims to examine the Interactional role of organizational and team identity on job satisfaction and meta-role behaviors. In this survey study, 198 participants who were selected from among 300 personnels of “Enjoining good and Forbidden evil” staff in Azerbaijan, attempted the valid and reliable questionnaire. The data were put into SPSS software and statistical analyses like Pearson-product correlation and multiple regression were run. In this research there were 5 hypotheses: 1) there is significant relationship between organizational identity and job satisfaction. 2) There is significant relationship between organizational identity and meta-role behaviors. 3) There is significant relationship between team identity and job satisfaction. 4) There is significant relationship between team identity and meta-role behaviors. 5) Organizational and team identity have interactional role in anticipating the job satisfaction. 6) Organizational and team identity have interactional role in anticipating the meta-role behaviors. Findings reveal there is significant relationship between interactional effect of organizational and team identity and job satisfaction. There is not any significant relationships between interactional effect of organizational and team identity and meta-role behaviors. Therefore, it is recommended, managers of “Enjoining good and Forbidden evil” staff in West Azerbaijan through creation of sense of belonging to organization in personnels increase the organizational identity and affect on their meta-job behaviors. In addition, they should enhance organizational supporting behaviors to increase organizational identity and affect on job satisfaction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
دکتر محمد حسنی | برون سازمانی
دکتر ابوالفضل قاسم زاده | برون سازمانی
رحیم شیرازی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_18260_57ed92d9a49ed26e096ee541de37cfc2.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642869.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|