|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۳، شماره ۸، صفحات ۱۹۳-۲۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تعامل بین شاخصهای رفتاری و سبکهای فرا انگیزشی در مدیریت کیفیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: منابع انسانی از مهمترین سرمایههای یک سازمان به شمار میرود. بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع میتوانند بر مدیریت کیفیت سازمان مؤثر باشند. هدف این پژوهش بررسی تعامل بین شاخصهای رفتاری و سبکهای فرا انگیزشی در مدیریت کیفیت کارکنان راهور بوده است. روش: روش تحقیق پیمایشی است که دراین پژوهش 150نفر از پایوران راهور به روش نمونهگیری خوشهای – طبقهبندی شده از سراسر کشور انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از سیاهه شاخصهای رفتاری و نیمرخ سبکهای فرا انگیزشی آپتر استفاده و روی نمونه اجرا گردید و سپس در یک جمع خبرگی به صورت هدفمند معیارهای الگوی مدیریت کیفیت و تعالی ناجا (توانمندسازها) با نتایج به دست آمده از گروه نمونه مورد بررسی قرار گرفت. دادهها به وسیله ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفته است. یافتهها: حاکی از این بود که سبکهای فرا انگیزشی بر اساس ویژگیهای رفتاری و ویژگیهای رفتاری بر اساس سبکهای فرا انگیزشی در پیشبینی مدیریت کیفیت (توانمندسازها) نقش واسطهای داشتند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که شاخصهای رفتاری (پیوندجویی و مجابگری، عزتنفس و خودباوری، احساس مسئولیت و وجدان کاری، شجاعت اجتماعی و ابراز وجود، سختورزی، تابآوری، هوش معنوی و معناجویی، هوش هیجانی و نشاط و شادابی) پیش بینی کنندههای قویتری برای مدیریت کیفیت (توانمندسازها) هستند. نتیجه گیری: پژوهش نشان داد که مدیریت کیفیت (توانمندسازها) در سازمان تحت تأثیر ویژگیهای رفتاری (شاخصهای هشتگانه) و سبکهای فرا انگیزشی (ابعاد چهارگانه همدلی، همنوایی، هدفمندی و در نهایت دگرمحوری) قرار دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Interaction between Behavioral Indices and Meta- Motivational Styles in Quality Management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Identifying and surveying the human resources as one of the most important capitals of any organizations can be effective on quality management of each organization. This study attempted to investigate the interaction between behavioral indices and meta-motivational styles in quality management of the Traffic Police staff. In this survey study, 150 participants selected from among Traffic Police staff through the clustering-stratified sampling. Data collected through the Apter’s Behavioral Indices and Meta-Motivational questionnaire. Results of the collected data as well as the standards of the NAJA ideal and quality management pattern (enablers) were investigated by a group of experts and were analyzed via correlation coefficient and path analysis test. Findings reveal that meta-motivational styles based on behavioral characteristics and behavioral features based on the motivational styles in anticipating the quality management (enablers) have a mediatory role. Moreover, results of the analysis show that behavioral indices (self-confidence, self-esteem, sense of responsibility, social courage, hard working, resistance, spiritual intelligence, emotional intelligence, vitality, and liveliness) are much more powerful anticipator for quality management (enablers). It is concluded that quality management (enablers) in any organizations is influenced by the behavioral characteristics (eightfold indices) and meta- motivational styles (quad dimensions: empathy, conformity, purpose-built, and alloic). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا اشراق |
حمیدرضا حاتمی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_18274_6e899f046df663e74cdf52cbb488d166.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642858.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|