مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۹-۱۲۶

عنوان فارسی معرفی معیارها و ارزشهای محوری تعالی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی ایران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه سازمانها با چالشهای بی‌سابقه‌ای مواجه هستند. رهبران سازمانها با افزایش رقابت، جهانی شدن، رشد مسئولیتهای اجتماعی، تغییرات فناوری و تفکرات جدید راهبردی مواجه هستند و آنها نیاز به این دارند که سازمانی با سطح عملکرد بالا ایجاد و حفظ کنند. یکی از ابزارهایی که سازمانهایی با سطح عملکرد بالا از آن بهره‌مند می‌شوند مدل تعالی سازمانی است. این مدل به عنوان ابزاری برای شناسایی وضعیت سازمان و ارائه نقشه بهبود و تعالی سازمانی کاربرد دارد. با توجه به اینکه طراحی مدل تعالی سازمانی در هر کشوری با توجه به شرایط زمینه‌ای حاکم در آن صورت می‌گیرد، طراحی مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی ایران هدف اصلی این تحقیق است. روش: در این تحقیق، مؤلف با استفاده از رویکرد کمّی ( توصیفی – پیمایشی) به بررسی مدلهای مختلف تعالی سازمانی و اسناد داخلی کشور در حوزه بخش دولتی پرداخته است. داده‌های تحقیق به وسیله پرسشنامه و با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی معیارها و ارزشهای محوری مدل، تحلیل و شناسایی شده است. یافته‌ها: یافته‌های استنباطی تحقیق نشان می‌دهد که مدل تعالی بخش دولتی ایران دارای دوازده معیار (رهبری، برنامه‌ریزی راهبردی، فرایند، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بودجه و امکانات دولتی، مدیریت دانش و اطلاعات، الکترونیکی بودن خدمات، تحقق اهداف و برنامه‌های دولتی، توسعه شهروندی، پایبندی به اصول اخلاقی و ارزشی، تحقق مسئولیتهای اجتماعی،رضایتمندی ارباب رجوع) و ده ارزش محوری (ارباب رجوع محوری، عدالت محوری، قانون مداری، پاسخگویی اجتماعی، دانش محوری، چابکی سازمانی، مشارکت پذیری، نوآوری و خلاقیت، رهبری و ثبات هدف و نتیجه محوری) است. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد معیارهای اصلی مدل تعالی سازمانی بخش دولتی در دو حوزه مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با شهروندان قرار گرفته و ارزشهای محوری مدل تعالی سازمانی در سه حوزه کرامت انسانی، دانایی محوری و چشم انداز محوری قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعالی سازمانی، سازمانهای دولتی و روش تحلیل محتوا،

عنوان انگلیسی Introduction of Criteria and Significant Values of Excellence in State Organizations
چکیده انگلیسی مقاله Today, organizations face to unprecedented challenges. In fact, Leaders of organizations face with increasing rivalry, globalization, growth of social responsibility, technology changes and new strategic thoughts. Hence, they need to create and maintain the organization with high level of performance. Organizational excellence model, as a tool for high level performance organizations, use to identify the situation of organization and deliver the road map of improvement and excellence. This study aims to design the organizational excellence model in public sector of Iran, due to designing the organizational excellence model in any countries depends on its background conditions. In this qualitative study, various models of organizational excellence and interior documents of the country in public sector were examined. Participants selected through purposive sampling and data collected through a questionnaire. Criteria and significant values of the model analyzed and recognized via exploratory factor analysis technique. Findings reveal that Iranian excellence model in public sector has 12 criteria: leadership, strategic planning, process, human resources management, budget and government facilities management, information and knowledge management, e-services, realization of goals and programs of government , development of citizenship, adherence to moral and ethical principles, fulfillment of social responsibilities, customer satisfaction; and ten significant values: customer-oriented, justice, the rule of law, social accountability, knowledge, organizational agility, participation, creativity and innovation, leadership, target stability and result-orientation. It is concluded that human resources management and management of communication with citizens are the main criteria for public sector excellence model; and significant values of organizational excellence model composed of three areas of human dignity, wisdom and vision-orientation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی علی زاده |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18286_8cfa4861b09907d397c1522a17b8cacb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642841.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات