مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۰، صفحات ۷-۴۴

عنوان فارسی ارائه الگویی برای تعیین راهبردهای قدرت سازمانی(مورد مطالعه: شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف نهایی علم رفتار سازمانی، درک مهارتهای ارتباطی در سطح سازمان است. یکی از موضوعات رفتار سازمانی، قدرت است. اگر کسی بخواهد رفتار سازمانی را درک کند، باید دربارۀ کسب و اعمال قدرت آگاهیهای لازم را داشته باشد. برای شناخت، به‌کارگیری و مدیریت کردن قدرت در سطح سازمانی، نیاز به ارائه الگوی قبل سنجش و معتبر وجود دارد. در این پژوهش، محققان با بررسی الگوهای قدرت و بررسی نقاط قوت و ضعف آنها، به ارائه الگوی قدرت سازمانی بر اساس نقاط مرجع راهبردی پرداخته‌اند. بر اساس دو نقطه مرجع راهبردی یعنی میزان کنترل (شدید/منعطف) و تمرکز (داخل/ خارج سازمان)، چهارگونه قدرت در سطح سازمان (و نه فرد و گروه) یعنی رفتارهای سیاسی، گفتمان‌سازی، مدیریت دانش و شبکه‌سازی شناسایی شده است. روش: پس از تأیید مدل با استفاده از تکنیک دلفی و بهره‌گیری از نظر خبرگان در سه دور، با اجماع بیش از 80درصد ، مدل ارائه شده در هجده تا از شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع فعال در بازار آزاد (غیرنظامی)، آزمون شد و مورد تأیید قرار گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی- تبیینی، از نظر نتیجه، کاربردی- توسعه‌ای و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی - کمّی) است. در تحقیق کمّی، 105 پرسشنامه (محقق ساخته) از مدیران و محققان مطلع به امور راهبردی شرکتها جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمّی از «مدل معادلات ساختاری» و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار SMARTPLS نسخه 3، استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه‌های ساختار یافته با سی و شش نفر از مدیران ارشد، از تحلیل محتوا بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد گونه‌های شبکه‌سازی و رفتارهای سیاسی به ترتیب بیشترین فراوانی را در بین شرکتهای مورد مطالعه دارند. نتیجه‌گیری: شرکتها برای دستیابی به دستاوردهای مطلوب باید به تدوین راهبرد قدرت بپردازند. پیشنهاد می‌شود هماهنگی بین راهبرد سازمان و راهبرد قدرت اعمال شود تا عملکرد افزایش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Provide a Model to Determine the Organizational Power Strategies (A case study of Trading Companies of Defense Ministry)
چکیده انگلیسی مقاله The ultimate goal of organizational behavior is perception of communicational skills in organization. Since one of the topics of organizational behavior is power, so perception of organizational behavior needs awareness of power. Provide a previous valid assessment model is a need to understand, use and management of power in organization. In this study, researchers provide a model for organizational power based on strategic reference points through examination of models of power and its weakness and strength points. Four types of power based on two strategic reference points, control (strong / flexible) and focus (inside / outside the organization), were defined in organizational level (not an individual and group): political behavior, discourse, knowledge management and networking. Model was verified through the Delphi technique and experts opinion in three rounds, with the consensus of more than 80%. Then, the provided model was tested in 18 trading companies affiliated to Defense Ministry in free market (civilian) and approved. In this descriptive- explanatory in method, applied-developmental in purpose, and qualitative - quantitative study, data collected through a researcher-made questionnaire which is administered among 105 managers and researchers informed strategic affaires of the companies. Then, in quantitative part, data analyzed through “structural equation” technique and path analysis via SMARTPLS software (version 3). “Content analysis” also was used for analysis of qualitative data which is collected through structured interviews with 36 senior managers. Findings reveal that political behavior and networking have highest frequency among the companies, respectively. It is concluded that companies need to develop power strategy to achieve their desired results. It is suggested that coordination between strategy of organization and strategy of power should be examined to increase performance
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی اکبر افجه |


ابراهیم محمودزاده |


جمشید صالحی صدقیانی |


محسن ادبی فیروزجایی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18283_cc3a91175da0b91d37ec5f7463a06459.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642838.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات