مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۱۸، صفحات ۶۲۱-۶۳۷

عنوان فارسی تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی در فرماندهی انتظامی استان مازندران با نقش میانجی رضایت شغلی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر به‌دنبال بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمانی در فرماندهی انتظامی استان مازندران با میانجیگری رضایت شغلی است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران بوده که به روش تصادفی طبقه‌ای تعداد 390 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه‌های محقق‌ساخته شامل 78 سؤال بود. برای مطالعه پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ و برای روایی نیز از روایی صوری و محتوا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی، تکنیک تحلیل عاملی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که میزان ضریب مسیر بین یادگیری ‌سازمانی و رضایت شغلی برابر با 69/0، میزان ضریب مسیر بین یادگیری ‌سازمانی و چابکی ‌سازمانی برابر با 73/0 و میزان ضریب مسیر بین رضایت شغلی و چابکی ‌سازمانی 52/0 است که نشان از تأثیر بالای متغیر تأثیرگذار بر متغیرهای وابسته مربوطه است. نتیجه‌گیری: با توجه به نیاز نیروی انتظامی به مؤلفه‌های چابکی‌ سازمانی، این سازمان باید حوزه‌های درون و برون‌سازمانی را بطور دقیق بشناسد و برای توسعه و تعمیق فرایند یادگیری اقدام کند و همچنین در راستای افزایش رضایتمندی کارکنان از ظرفیت‌های درونی و بیرونی بهره ببرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of organizational learning on the organizational agility in Mazandaran Province Police Command with mediating role of job satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Purpose and background: This research looking for investigating the impact of organizational learning on the organizational agility in Mazandaran Province Police Command with mediating role of job satisfaction. Method: this research is a descriptive survey that was conducted by the field method. The statistical population consisted of Mazandaran province police command staff. A stratified random sampling was conducted and base on this procedure 390 cases selected as sample size. The research instrument was a self-administrated questionnaire consisting of 78 questions. Cronbach alpha was used to measure the reliability or internal consistency of items. For measuring the item validity was used face validity. To analyze the data was used descriptive statistical methods, exploratory factor analysis, and structural equation modeling. Results: Result show path coefficient between organizational learning and job satisfaction is equal to 0.69, path coefficient between organizational learning and organizational agility is equal to 0.73, and path coefficient between job satisfaction and organizational agility is equal to 0.52. This result indicates the high rate of independent variable on dependent variable. Conclusion: According to needs of police force to the components of organizational agility, it is necessary this organization finely recognize the internal and external domains. And act to develop and deepen the learning process and also take advantage in order to increase employees’ satisfaction of internal and external capacity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا باقری |


محمد صالحی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18342_a9ca4bde088321bd8358375497129432.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642796.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات