مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۱۸، صفحات ۵۵۲-۵۷۷

عنوان فارسی تأثیر ویژگی‌های رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگی‌های رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی است که ازطریق مدل چهاربعدی «توماس ولتهوس» (احساس شایستگی، معناداربودن، خودسازماندهی و مؤثر بودن) برای توانمندسازی و ازطریق دیدگاه «پترسون» برای رهبری خدمتگزار، مورد سنجش قرار گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران ستاد فرماندهی نیروی انتظامی بود که ازطریق فرمول کوکران، حجم نمونه 367 نفر و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شد. یافته‌ها: تأثیر ویژگی‌های رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی ازطریق تحلیل رگرسیونی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل به تأثیر رهبری خدمتگزار بر توانمندسازی دلالت دارد. همچنین ازطریق تحلیل همبستگی پیرسون، یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که بین ویژگی‌های رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان با توانمندسازی کارکنان نیز رابطه وجود دارد. نتیجه‌گیری: کارکنان توانمند، کارکنانی هستند که تحت هدایت و رهبری رهبران خدمتگزار قرار دارند. بنابراین رهبری خدمتگزار بهترین گزینه برای پرورش کارکنان توانمند است. قدرت رهبران خدمتگزار با توانمندسازی پیروان چندبرابر می‌شوند. نتایج پژوهش نشان داد که همۀ متغیرهای پژوهشی رهبری خدمتگزار، یعنی خدمت‌رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و نوع‌دوستی، عشق الهی، چشم‌انداز و قدرتمندسازی، توان پیش‌بینی معناداری برای توانمندسازی کارکنان دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی managers and commanders on empowerment of IRI police force employees
چکیده انگلیسی مقاله Purpose and background: The purpose of this research is survey of impacts of the servant leadership characteristics in managers and commanders on empowerment of IRI police force employees. Four-dimensional model of “Thomas Velthouse” (Sense of competence, sense of meaningfulness, self-organization, and sense of effectiveness) were used for the measurement of empowerment. And the “Peterson” theory was used for the measurement of servant leadership. Method: The research method is descriptive survey and in terms of purpose is applied research. Statistical population of research was employees and managers of the police headquarters. The sample size was calculated by Cochran formula 367 people. The samples were selected by classified sampling procedure. Results: Regression analysis was used for measuring the impacts of the servant leadership characteristics in managers and commanders on empowerment of IRI police force employees. Research result indicates the servant leadership impacts on empowerment of police force employees. The Pearson correlation analysis, suggests that there is a significant relationship between the characteristics of servant leadership in managers and commanders with empowerment. Conclusion: Empowered employees are staffs who are under the guidance and leadership of servant leaders. Therefore, servant leadership is one of the appropriate alternatives to foster empowered Employees. The results showed that all variables of servant leadership means serve out, humility, trust and altruism, divine love, perspective and empowerment, are significantly high predictive for empowerment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی سلطانی |


حاجیه رجبی‌فرجاد |


محمدجواد کاملی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18339_e5f872dcc87aeed19755e7b69686fc93.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642793.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات