|
مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۰، صفحات ۲۹۵-۳۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ترسیم نقشه فازی عناصر کیفی رضایتمندی مردم از پلیس در نحوه اجرای مأموریتها |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پلیس در شرایط پیچیده امروز برای جلب رضایتمندی مردم، ناگزیر به بازبینی شناخت خود از فضای اجتماعی و روانی مردم و انتظار آنها از پلیس است و نگرش مطلوب مردم از پلیس به مشروعیت سازمان و اقدامات نیروی انتظامی میانجامد. در این پژوهش تلاش شده است مؤلفههای مؤثر بر جلب رضایتمندی مردم از واحدهای اجرایی پلیس در نحوه اجرای مأموریتها شناسایی شوند و با استفاده از مفهوم مدل شکاف، روش نوینی برای ارزیابی عناصر کیفی رضایتمندی مردم از پلیس ارائه شود. روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی، با هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را مراجعان به کلانتریها و پاسگاهها و پلیسهای تخصصی فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز تشکیل میدهند. در بازه زمانی سهماهه چهارم سال 1395، اقدامات لازم درخصوص مصاحبه و جمعآوری پرسشنامه در مکانهای یادشده براساس نمونهگیری تصادفی، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل و یافتن عوامل بحرانی شکست و موفقیت در رضایتمندی مردم، از مفهوم مدل شکاف و ترسیم نقشه فازی نوع دوم برای ارزیابی عناصر کیفی استفاده شد. یافتهها: عوامل بحرانی موفقیت و شکست در رضایتمندی مردم از پلیس در نحوه اجرای مأموریتها با رویکرد فازی نوع دوم در شهر شیراز بهدست آمد و حاصل آن، تبیین اساسیترین راهکارها برای جلوگیری از شکست و حرکت به سمت تعالی و ارتقای عملکرد بود. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که روحیه ایثارگری پلیس، قابلیت دسترسی به پلیس، ترجیح دادن منافع عمومی به منافع شخصی، صداقت و خلوص نیت، برخورد قاطع پلیس با مجرمان، توکل و اعتقاد به خدا و کاهش آمار جرائم و مجرمان، از مهمترین عوامل حیاتی در موفقیت پلیس، و تجهیزات لازم، نقش رسانههای داخلی در پشتیبانی از پلیس، مددکار بودن پلیس، ایجاد مراکز نظارت همگانی، فراهمکردن تسهیلات لازم برای ارباب رجوع، داشتن گشت در شب و روز و آشنایی با حوزه استحفاظی از مهمترین عوامل شکست پلیس در جلب رضایتمندی مردم توسط واحدهای اجرایی پلیس در فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز هستند. در این راستا آموزش عمومی پیشگیری از جرائم توسط رسانهها، تقویت مراکز مشاوره و مددکاری، فراهم کردن تجهیزات بهروز، تکریم ارباب رجوع و تقویت سامانههای خدماترسانی میتواند رضایتمندی مردم از پلیس را بهبود بخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Fuzzy mapping of quality elements of people’s satisfaction from the police forces in the manner of performing theirs missions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose and background: The police in contemporary complicated conditions to improve the level of satisfaction of people inevitably have to self-recognition of the social and psychological environment of the public and their expectations from the police. Because, people's favorable attitude to the police leads to increase legitimacy of the organization and the actions of the police force. In this research has been tried to be identified effective factors in satisfaction of people from police Executive Offices in the implementation of missions. Considering the concept of the gap model, to be presented a new method for assessing quality elements of people's satisfaction with police. Method: Research process is a descriptive-survey, and in terms of purpose is an applied research. Statistical population is composed of clients of police stations and special police at police command headquarter of Shiraz city. During the fourth quarter of the year 1395 AH, The necessary measures for interviewing and collecting questionnaires were done on the basis of random sampling. To analyze and find critical factors of failure and success in people's satisfaction based on the concept of gap model, and finally plotting a second type fuzzy map was used to evaluate qualitative elements. Results: Critical factors of success and failure in people’s satisfaction with the police in the way missions are carried out with a second type fuzzy approach in the city of Shiraz obtained and its result Used for explaining the most basic strategies for preventing failure and moving towards excellence and promoting performance. Conclusion: The results of the research showed that the most important factors in the success of the police are: staff spirit of sacrifice, timely availability, prefer public interest in personal interests, honesty and purity of intent, deal decisively with criminals, trust and belief in God, internal media support, being supportive, establishing public monitoring centers, providing the necessary facilities for the client, having a patrol day and night, and familiarity with the area of jurisdiction. In this regard general education for crime prevention by the media, strengthening counseling and counseling centers, providing equipment up-to-date, clients’ appreciation, and strengthening service systems can improve people's satisfaction with the police. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین صیادیتورانلو |
محمدحسین آزادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pmsq.jrl.police.ir/article_18356_a5f9456c92101893b161aaf6659714e7.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642782.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|