مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۲، صفحات ۵۶۷-۵۸۶

عنوان فارسی شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصویر سازمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصویر سازمانی مطلوب به‌عنوان یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات گروه‌هایی از افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهی و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامه‌ها، راهبردهای سازمان و کسب مزیت رقابتی پایدار یاری می‌رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصویر سازمانی یک دانشگاه نظامی و بررسی ابعاد مختلف این تصویر صورت گرفته است. روش: روش تحقیق حاضر از نوع آمیخته اکتشافی است که متشکل از دو بخش کیفی و کمی است. گفتنی است در این تحقیق خبرگان و اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه مورد مطالعه، جامعه آماری را تشکیل داده‌اند. نخست در بخش کیفی با استفاده ار روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 10 نفر از خبرگان دانشگاه مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. سپس در بخش کمی و در قالب روش تحقیق توصیفی-پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به ارزیابی و رتبه بندی نتایج حاصل از مصاحبه‌های بخش کیفی پرداخته شد. گفتنی است حجم نمونه در این بخش با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر محاسبه و از اعضاء هیئت علمی دانشگاه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل آمار استنباطی از نرم‌افزارهای تحلیل آماری «اس.پی.اس.اس» و «پی.ال.اس 2» استفاده شد. یافته‌ها: در این پژوهش مدل تصویر سازمانی دانشگاه مورد مطالعه در دوازده بعد شامل دانش‌آموختگان، استادان، مؤلفه‌های آموزشی، گزینش و عوامل بدو ورود به دانشگاه، راهبردها و سیاست‌های کلان دانشگاه، ساختار محیطی و نمادها، زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی و رفاهی، شهرت و پیشینه دانشگاه، مؤلفه‌های فرهنگی، مؤلفه‌های تعاملی و روابط عمومی و امور فرهنگی حاصل شد. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های تحقیق، عوامل تأثیرگذار بر تصویر دانشگاه نظامی احصا و گویه‌های هر مؤلفه نیز اولویت بندی شد تا دانشگاه در تدوین برنامه‌ها، راهبردهای سازمانی، رشد و بالندگی سازمانی از آن بهره‌برداری کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification of Factors Influencing Organizational Image
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Desirable organizational image as one of the most valuable assets of any organization is the result of the opinions and thoughts of groups of individuals both inside and outside of the organization and helps managers to do the organizational missions effectively. The present study aimed to identify factors affecting the organizational image of a military university and examine different aspects of this image. Method: The present research method is an exploratory mix-method that consists of two qualitative and quantitative parts. It is worth mentioning that in this research, the experts and faculty members of the university studied the statistical community. First, a semi-structured interview was conducted in the qualitative section using a snowball sampling method with 10 university experts. Then, in the quantitative section and in a descriptive-survey method, a researcher-made questionnaire was used to evaluate and rank the results of interviews with the qualitative section. It should be noted that sample size in this section was calculated using Cochran's formula of 108 people and selected from faculty members. SPSS statistical analyzes were used to analyze the inferential statistics. Findings: In this study, the organizational model of the university studied in 12 dimensions including graduates, professors, educational components, selection and factors for entering the university, macro strategies and policies of the university, environmental structure and symbols, infrastructure and educational and welfare facilities, reputation and university background, cultural components, interactive components, and public relations and cultural affairs. Conclusion: Based on the findings of the research, the factors influencing the image of the military university were determined and each component were prioritized so that the university would use it to formulate programs, organizational strategies, and organizational growth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبداله وثوقی نیری |


سعید شاطری |


صمد بارانی |


داریوش مهری |


حسن چهارمحالی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18858_986789661ac9ff705e239d183a80f99f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642764.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات