مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۳، صفحات ۹-۲۸

عنوان فارسی ارائه مدل بلوغ تعامل‌پذیری دولت الکترونیک و تشریح کاربردهای آن در سازمان‌های پلیسی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تعامل‌پذیری سازمانی اصطلاحی است که در ادبیات مدیریت به معنای همکاری متقابل بین سازمان‌های همکار است. فقدان تعامل‌پذیری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تحقق دولت الکترونیک در کشورها است. براساس آمارهای بانک مرکزی رشد شاخص‌های دولت الکترونیک رابطه مستقیمی با رشد اقتصاد کشورها دارد. پژوهش حاضر به‌دنبال ارائه مدل بلوغ تعامل‌پذیری دولت الکترونیک است تا از این طریق نقشه راه برای تعامل‌پذیری سازمان‌ها را طراحی کند. روش: این پژوهش ترکیبی و از نوع متوالی اکتشافی است. در مرحله اول پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار استفاده شد و در مرحله بعد تکنیک دلفی فازی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه‌این پژوهش خبرگان و صاحب‌نظران در حوزه تعامل‌پذیری هستند و از طریق نمونه‌گیری نظری، 16 مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. در مرحله کمی پژوهش با استفاده از نرم‌افزار اکسل ویرایش 2016، فازی‌سازی و غیرفازی‌سازی داده‌های گردآوری شده انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مدل به‌دست آمده در محله کیفی پژوهش، منطبق با یافته‌های پژوهش در مرحله کمی است. به عبارتی تمام ویژگی‌های مراحل بلوغ تعامل‌پذیری در هر سه حوزه تمرکز مورد بررسی، با سطح معنادار بیش از 7/0 مورد پذیرش خبرگان قرار گرفت. نتایج: استفاده از مدل بلوغ تعامل‌پذیری ارائه شده در این پژوهش به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا سطح برخورداری از تعامل‌پذیری خود را بشناسند و برای رسیدن به سطوح بالاتر نقشه راه داشته باشند. همچنین پیشنهادهایی کاربردی برای بکارگیری در سازمان‌های پلیسی ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی E-government Interactivity Maturity Model and Its Applications in Police Organizations
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Organizational interactivity is a term used in management literature to mean mutual cooperation between partner organizations. The lack of interactivity is one of the main challenges for the realization of e-government in countries. According to Central Bank statistics, the growth of e-government indicators has a direct relation with the growth of the economies of the countries. The present study seeks to provide an e-government interactivity maturity model to provide a roadmap for interacting with organizations. Method: This research utilized an exploratory sequential mix method. In the first stage, content analysis and in the next step, a fuzzy Delphi technique were used. The statistical population of this research consists of experts in interactivity and it was conducted through semi-structured interviews. In the quantitative research phase, using fuzzy data collected using 2016 Excel software. Findings: The findings of this study indicate that the obtained model in the qualitative neighborhood of the research is consistent with the findings of the research in the quantitative stage. In other words, all the characteristics of the interactive maturity stages in all three focus areas were examined, with a significant level of over 0.7%. Conclusion: The use of the interactivity maturity model presented in this study allows organizations to understand their level of interactivity and to reach the higher levels of the road map. At the end of this article, there are recommendation and suggestions police organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرخ قوچانی |


علی رضائیان |


وجه‌الله قربانی‌زاده |


سیداحمد حسینی |



نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_18864_e556f67a36045060dff16d2e090d68df.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1185/article-1185-1642756.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات