|
مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۴۰، صفحات ۱۱۱-۱۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نیاز سنجی آموزشی کارکنان ناجا در بهرهبرداری امن از فضای مجازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
نیازسنجی یک فرایند نظامدار برای تشخیص تفاوت بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود است. وضعیت موجود در مبحث نیازسنجی عبارت است از مجموعه تواناییها و آمادگیهای فعلی هر فرد برای انجام کار؛ در حالی که وضعیت مطلوب عبارتست از مجموع تواناییها و مهارتهایی که هر فرد در شغل ویژهای بر اساس آرمانها و ایدهآلهای سازمان باید دارا باشد. در این تحقیق با عنایت به اینکه کارکنان ناجا مجری برقراری نظم و امنیت اجتماعی در جامعه هستند لذا انجام کار آنان با دشواریهای خاص در رسیدگی به موضوعهای اجتماعی همراه است و رشد سریع و روز افزون فضای مجازی و ابزارهای استفاده ازآن باعث شده که اجرای این مسئولیت خطیر همواره با آسیبها و تهدیدهایی همراه باشد؛ لذا مصونیت از این آسیبها و تهدیدها مستلزم داشتن دانش، نگرش و مهارت کافی و مورد نیاز برای انجام کار پلیسی است که این مهم دست یافتنی نیست مگر با نیازسنجی آموزشی و آموزش کارکنان ناجا. این تحقیق از نظر نوع و هدف، کاربردی (تصمیمگرا) بوده و از نظر ماهیت، به صورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری شامل 30 نفر از استادان و صاحبنظران فضای مجازی در ساحفاناجا و ناجا میباشند که بهواسطه انجام وظایف خود، بهطور کامل با شغل پلیسی و تهدیدها و آسیبهای فضای مجازی آشنایی کامل دارند. روش و ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برابر روش انجام نیازسنجی آموزشی بوده که در ابتدا با توجه به الگویهای معرفی شده برای نیازسنجی، الگوی تحلیل تهدیدها، فرصتها، ضعفها و قوتهای سازمانی(SWOT) برای احصای چهار فاکتور مورد نظر انتخاب و سپس نسبت به انجام مصاحبه میدانی با خبرگان و استادان حوزۀ فاوا، اقدام و پس از جمعبندی آن، نتایج تحصیل شده با استفاده از روش دلفی و با تهیه پرسشنامه سؤال باز محقق ساخته، نسبت به توزیع آن در بین افراد خبره شناسایی شده از بین کارکنان ساحفاناجا، پلیس فتا و فاواناجا اقدام گردیده است. یافتههای حاصل از این پژوهش منجر به تحصیل 24 عنوان درس در حوزه دانشی، 10 عنوان درس در حوزه نگرشی و 36 عنوان درس در حوزۀ مهارت به منظور بهرهبرداری امن کارکنان از فضای مجازی(اینترنت) گردیده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فضای مجازی/ نیازسنجی آموزشی/ دانش/ نگرش/ مهارت/ کارکنان، |
|
عنوان انگلیسی |
Educational Need Analysis of Employees in Safe Use of Cyberspace |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Needs analysis is a systematic process to distinguish the difference between the ideal situation and the status quo. In this study, with regard to the fact that employees of police organization are enforcing social order and security in society, so their work has special difficulties in addressing social issues along. This is not achievable unless with a needs assessment and training of employees. The research in terms of type and purpose is applied (decision-oriented) and in terms of the nature, it was conducted as a survey. The population consisted of 30 professors and experts in Police and Intelligence Departments whom due to the performance of their duties they are fully familiar with police job and cyberspace threats and vulnerabilities. Methods and tools for data collection in this research was the way to do need analysis. According to the model introduced first for needs analysis, pattern analysis of threats, opportunities, strengths and weaknesses of the organization (SWOT) for enumerating, four factors were chosen. The field interviews with experts and professors were carried out in the field of ICT and after obtaining its findings, the results attained using the Delphi method and an open question questionnaire prepared by the researcher. It was distributed to the experts in Intelligence, and information technology Departments within the police organization. Finding of the research helped to design various curriculums in police sciences. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی رستگار |
سعید بمانی شهرسبی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://spaps.jrl.police.ir/article_13776_07c16819e7966b12cb64bd6e008ffdd5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1146/article-1146-1642532.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|