|
مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۶، صفحات ۳۱-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش اثربخشی دورههای آموزش حفاظتی (مورد مطالعه دورۀ ۱۲ کارشناسیارشد حفاظت اطلاعات) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف کلی این تحقیق شناسایی میزان اثربخشی ادوار آموزشی کارکنان حفاظت اطلاعات (مورد مطالعه دورۀ 12 کارشناسی ارشد حفاظت اطلاعات) است. مبانی نظری از منابع مختلف جمعآوری و بر مبنای آن، الگوی تحقیق طراحی گردید. این پژوهش در مورد تأثیر برگزاری ادوار آموزشی (دورۀ 12 کارشناسی ارشد حفاظت اطلاعات) بر اساس مدل «کرک پاتریک» در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج مطرح گردیده است. روششناسی: این تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر روش «توصیفی- تحلیلی» با رویکرد پیمایشی است. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانهای (سوابق، کتابها، مجلهها و فضای مجازی) است و بهمنظور تحلیل محتوا، روش پیمایشی با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه از نوع بسته بوده است و بر همین اساس نیز پرسشنامهها پس از انجام بررسیهای لازم و بر اساس سؤالهای مندرج در تحقیق، احصاء و بهصورت تمامشمار در جامعه نمونه توزیع گردید. جامعۀ آماری تحقیق، دانشجویان دوره 12 کارشناسی ارشد حفاظت اطلاعات به تعداد 14 نفر و مدیران و فرماندهان آنها نیز حدود 28 نفر بوده است. عملیات جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه 22 سؤالی با طیف لیکرت و با استفاده از مقیاسی دارای پایایی و روایی، مورد بررسی قرار گرفت و دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (با آزمونهای t تک نمونهای و فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که ادوار آموزشی مورد نظر بر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و عملکرد مؤثر است؛ اما تأثیرگذاری آنها یکسان نبوده و دارای یک اولویت نمیباشند؛ بهگونهای که ادوار آموزشی مورد نظر در رفتار، بیشترین تأثیرگذاری و بر عملکرد، کمترین تأثیرگذاری را داشته است؛ در نهایت بر اساس یافتهها و نتایج بهدست آمده در این پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Measuring the Effectiveness of Intelligence Educational Courses (Study of the 12th MA Course of Intelligence |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The purpose of this research is to identify the effectiveness of the educational course of intelligence department staff (i.e. the 12th MA Course of Intelligence). Theoretical foundations were collected from different sources and based on this, a research model was designed. This research has been conducted on the effect of educational courses based on the Kirkpatrick model in four levels of reaction, learning, behavior and outcomes. Methodology: This research is "applied" and "descriptive-analytic" with a survey approach. Data gathering was done by field and library methods (records, books, magazines and virtual space). For analyzing the content, a survey method using the closed-ended questionnaire was used. Accordingly, the questionnaires were distributed after the necessary examinations and based on the questions contained in the study. The statistical population of the study, 12 undergraduate and postgraduate students, and their managers and commanders were about 28 people. The data collection was carried out through a questionnaire of 22 questions with Likert scale and using a scale of reliability and validity. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (by single-sample t-test and Friedman tests). Findings and Conclusion: The results of this study indicated that the educational period is effective on the four levels of reaction, learning, behavior and performance; however, their impact is not the same and does not have a priority; finally, based on the findings and results obtained in this research, suggestions are presented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکبر استرکی |
فرزین فولادی |
سید ایسر ابره دری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://spaps.jrl.police.ir/article_19240_507aaef58b9e72014f9e750f1cbf226e.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1146/article-1146-1642493.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|