مطالعات بین المللی پلیس، جلد ۱۳۹۳، شماره ۱۷، صفحات ۱۱-۲۸

عنوان فارسی رویکرد مقررات بین‌المللی و ملی به اختیارات پلیس ترافیک در توقف و توقیف وسایل نقلیه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: حدود اختیارات پلیس در توقف و توقیف وسایل نقلیه ارتباط تنگاتنگی با حق برخورداری از آزادی رفت‌وآمد دارد. این مقاله تلاش می‌کند به این سؤال اساسی پاسخ دهد که مقررات بین‌المللی و ملی نسبت به اختیارات پلیس در توقف یا توقیف وسایل نقلیه چه رویکردی در پیش‌گرفته‌اند؟ روش تحقیق: روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و هدف آن کاربردی می‌باشد. اطلاعات مقاله به‌صورت اسنادی ـ کتابخانه‌ای از طریق فیش‌برداری گردآوری‌شده است. یافته‌ها: اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 میلادی و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 1966، حق آزادی رفت‌وآمد را به رسمیت شناخته‌اند. این حق ایجاب می‌کند که عبور و مرور بی‌خطر شهروندان و وسایل نقلیه آزاد باشد و عبور و مرور مخاطره‌آمیز آن‌ها منع شود. قانون‌گذار ایران در راستای تضمین حق آزادی رفت‌وآمد شهروندان، اصل عدم‌مداخله پلیس نسبت به عبور و مرور بی‌خطر و اصل مداخله نسبت به عبور و مرور مخاطره‌آمیز را در پیش‌گرفته است. به‌گونه‌ای که بر اساس ماده 4 و 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389، مأموران پلیس تا زمانی که شاهد تخلف رانندگی نباشند، حق متوقف سازی وسایل نقلیه عبوری را ندارند و در صورت مشاهده تخلف مکلفند وسیله نقلیه عبوری را متوقف نمایند و مقررات قانونی مرتبط با ضمانت اجرای این تخلف را اجرا کنند. قانون‌گذار ایران در 5 مورد اختیار توقیف وسایل نقلیه متخلف و در 3 مورد اختیار توقیف گواهینامه رانندگی را پیش‌بینی کرده است. نتیجه‌گیری: مقررات حقوقی جاری جمهوری اسلامی ایران با مقررات اسناد بین‌المللی انطباق دارد و اجرای درست این مقررات می‌تواند آزادی رفت‌وآمد شهروندان از گذر اجرای اصل عدم‌مداخله نسبت به رانندگان قانون‌مدار و مداخله نسبت به رانندگان متخلف را در پی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی International and national regulations approach in the authority of Traffic Police on stopping and seizure of vehicles
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Setting and Purpose: The limit of police authorities in stopping and seizing vehicles is closely related to traffic right. This study aims to answer the fundamental question: what approach has been applied with regard to international and national regulations in stopping and or seizing vehicles? Research method: The research method is descriptive- analytic and has on applied purpose. The article data have been gathered in library- documentary way. Findings: The global manifest of human rights approved in 1948 and international treaty of civil and political rights approved in 1980 recognized the traffic right. This right requires that safe traffics of citizens and vehicles be free and their risky traffic be prevented. I.R.I legislator has followed principle of police non-interference in safe traffic and interference principle in risky traffic. Based on the articles 4 and 9 of the rule add addressing the driving offences approved in 1389, police officers aren’t allowed to stop passing vehicles, unless they observe traffic violations and in case of observing any offences, they can stop passing vehicles and enforce the regulations related assured guarantee of violation. Iran's legislator is authorized to seize violators, vehicles in 5 cases and has predicted 3 cases of the authority to ban driving license. Conclusion: I.R.I current regal regulations conform to international document regulations and the proper enforcement of these regulations can result in the tree traffic of citizens through the enforcement of non-interference principle for rue-governed drivers and Interference principle for violating drivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی افراسیابی |



نشانی اینترنتی http://interpol.jrl.police.ir/article_12831_182c8844c9bfe8c3499bb2b0d5ad949f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1128/article-1128-1642289.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات