|
مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳۸۹، شماره ۲۲، صفحات ۵۹-۸۱
|
|
|
عنوان فارسی |
یک الگوی نظری مبتنی بر نظریه رفتار مشکل برای تبیین رفتارهای مشکل: تمرکز بر نقش میانجی عوامل روانی، اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
طرح بحث: هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی سازه های روانی، اجتماعی به عنوان پیش بینی کننده های رفتارهای مشکل، در چارچوب یک الگوی روابط ساختاری مبتنی بر نظریه رفتار مشکل بود. روش تحقیق: روش بررسی خود گزارشی مقطعی به کار گرفته شد. 505 دانش آموز ( 288 پسر و 217 دختر) از بین 18 دبیرستان با روش نمونه گیری طبقه ای، خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای اصلی سنجش شامل پرسشنامه سلامت و رفتار نوجوان، مقیاس شایستگی اجتماعی سایمونس-مورتن و عزت نفس روزنبرگ بودند. رویکرد تحلیلی الگوی معادلات ساختاری برای آزمون روابط میان سازه های روانی، اجتماعی و با رفتارهای مشکل چارچوب نظری مطالعه حاضر، بکار گرفته شد. یافته ها: نتیجه نهایی تحلیل عاملی تأییدی، تدوین یک الگوی جدید برای تبیین رفتارهای مشکل نوجوانان و شناسایی پدیده سندرم رفتار مشکل بود. شاخص های آماری نشان داد که الگو تناسب قابل 0). همچنین، / برابر با 065 RMSEA 0 و شاخص / برابر با 98 NNFI و CFI قبولی با داده ها دارد (شاخص این الگو شاخص خطر در سطح فردی را به عنوان میانجی اثرات خانواده، همسالان و مدرسه بر رفتار هایمشکل، مشخص نمود. نتیجه گیری: تحلیل عاملی از وجود سندرم رفتار مشکل حمایت می کند. یافته ها پیشنهاد می کند که الگوی جدید تبیین رفتار مشکل می تواند در مطالعات مربوط به نوجوانان ایرانی بکار گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Theoretical Pattern Based on Difficult Behavior Theory to Explain Difficult Behaviors: Concentration on the Role of the Mediator of Mental- Social Factors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Discussion: The present study aims at assessing the psychological characteristics of the Persian version of mental and social structures as anticipators of difficult behaviors within the framework of a pattern of structural relations based on difficult behavior research. Method: The research is of periodic self-report type. N=505 comprised of 288 high school boys and 217 high school girls selected from among students of 18 high schools through sorted, cluster and two-phase sampling. The main tools include juvenile's behavior and health questionnaire, Simons-Morten social aptness scale, and Rosenberg self-esteem.Analytical approach of structural equations pattern used to test the relationship among mental and societal structures and difficult behaviors. Findings: The ultimate result of factor affirmative analysis was development of a new pattern for explaining the juveniles' difficult behaviors and identifying difficult behavior syndrome. Statistical indices indicated that the pattern has acceptable proportion with the data (CFI and NNFI index= 0.98, and RMSEA index= 0.065).The pattern determined the danger index in individual level as mediator of the impacts of some factors such as family, peersand school on difficult behaviors. Conclusion: Factor analysis supports the existence of behavior syndrome. The findings suggest that the new pattern for explaining difficult behavior may utilize in the studies related to Iranian Juveniles. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد على اسلامى |
فضل اله غفرانى پور |
باقر غبارى بناب |
داود شجاعى زاده |
فرخنده امین شکروى |
محمود قاضى طباطبایى |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sss.jrl.police.ir/article_11912_9741f9ea255f6e80a2de7966aa12feb5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1642174.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|