|
مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲۵، صفحات ۱۳۱-۱۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین رابطه بین نیاز های بنیادین و حمایت اجتماعی با سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر به روش همبستگی و با هدف تعیین رابطه بین نیاز های بنیادین و حمایت اجتماعی با سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 5 تبریز را شامل می شود.گروه نمونه این پژوهش 160 دانش آموز شامل 80 دختر و 80 پسر بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس پرسشنامه حمایت ،(SNS) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه نیازهای بنیادینِ دانش آموزان اجتماعی فیلیپس و همکاران ( 1986 ) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینا و سینگ ( 1993 ) بودند. با استفاده از تحلیل مسیر، نتایج نشان داد که اثر مستقیم جنسیت بر متغیرهای نیازهای بنیادین و سازگاری اجتماعی معنی دار به دست آمده است ولی اثر مستقیم آن بر حمایت اجتماعی معنی دار نیست. اثر غیر مستقیم جنسیت بر سازگاری اجتماعی و حمایت اجتماعی معنی دار است در حالی که اثر کلی جنسیت بر نیاز های بنیادین معنی دار نیست. اثر مستقیم سازگاری اجتماعی بر حمایت اجتماعی معنی دار ولی اثر کلی آن معنی دار نیست. همچنین نتایج آزمون گروه های مستقل نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر در متغیر های نیاز های بنیادین، سازگاری اجتماعی وحمایت اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نیازهای بنیادین، حمایت اجتماعی، سازگاری اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
Determining the Relationship between Fundamental Needs and Social Support, and Social Consistency among Boy and Girl Student |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research conducted through using correlation method and, aims at determining relationship between fundamental needs and social support, and social consistency among boy and girl students. Statistical community of the research includes all high school boy and girl students in zone five in Tabriz. The sample group in the research included 160 students – 80 boys and 80 girls – who selected through available sampling method. Three types of questionnaires – Students' Fundamental Needs, Philips, et.al (1986), Students' consistency questionnaire: Sina and Sing (1993) were the utilized tools. Path analysis indicated that the direct impact of gender on fundamental needs and social consistency has been significant; However, its direct impact on social support is not significant. Indirect impact of gender on social consistency and social support is significant, while the overall impact of gender on fundamental needs is not significant. Director impactof social consistency on social support is significant, but its overall impact is not significant. The results of independent groups' test indicated that there is significant difference between boy and girl students in terms of fundamental needs, social consistency and social support variables. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Fundamental needs, social support, Social Consistency |
|
نویسندگان مقاله |
آیت اله فتحى |
یوسف رضاپور |
شهرام یاقوتى آذر |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sss.jrl.police.ir/article_11898_65a54f44a1feef680154cb32951e019a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1642160.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|