مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲۵، صفحات ۸۳-۱۰۵

عنوان فارسی بررسی الگوی مصرف رسانه ای دانش آموزان و تأثیرپذیری آنها از رسانه ها با هدف برنامه ریزی های آموزشی پلیس
چکیده فارسی مقاله امروزه رسانه ها، خصوصاً رسانه های جمعی عامل مهمی در اثرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به رفتارهای اجتماعی محسوب می شوند. از سویی جامعه دانش آموزی کشور و به ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه به عنوان آینده سازان این مرز و بوم از اهمیت و حساسیت خاصی برای مسئولان و دلسوزان نظام و جامعه برخوردارند. برای نیروی انتظامی این دسته از افراد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و با توجه به شرایط سنی حساس آنها می بایست برنامه ریزی هوشمندانه ای را درجهت آموزشهای پلیسی – انتظامی مورد نیاز دانش آموزان مزبور به عمل آورد. پژوهش حاضر با هدف مشخص ساختن نوع رسانه های مورد استفاده دانش آموزان مقطع متوسطه سطح شهر تهران و همچنین میزان و نحوه استفاده از آنها، میزان اثرپذیری دانش آموزان دوره متوسطه از رسانه های مختلف خصوصاً رسانه ملّی، و کمک به تعیین نیازهای آموزشی جامعه هدف یاد شده و برنامه ریزی مؤثرتر آموزش های پلیسی برای آنها انجام یافته است. روش مورد استفاده در این تحقیق پیمایش بوده و جامعه آماری را دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهند که نمونه ای 600 نفری از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده نیز پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به روش صوری و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که تلویزیون به عنوان پر مصرف ترین رسانه، قابلیت بیشتری برای جهت دهی به مسائل اجتماعی بالاخص موضوعات مرتبط با دانش آموزان را داراست. همچنین باتوجه به اینکه نزدیک به نیمی از دانش آموزان مصرف کننده مشترک برنامه های تلویزیون و ماهواره می باشند، به نظر می رسد کهباید در برنامه ریزی برای تولید پیام در تلویزیون، به پیام های ارسالی ماهواره، کارکرد ها و تأثیرات آن توجه نمود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که 63 درصد از دانش آموزان از بازی های رایانه ای استفاده می کنند. این امر نشان دهنده اهمیت این رسانه در میان دانش آموزان است که خود می تواند قابلیت مناسبی برای انتقال پیام و آموزش های مورد نیاز دانش آموزان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reviewing Students' Media Exposure Pattern and their Impressionability from Media Aiming at Planning for Police Training Programs
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays media, especially mass media are considered as an important factor in impressing public thought and orienting social behavior. In this regard, students' population in Iran, especially high school students, as future human resources of the country are the centre of attention of Iran's officials. Iranian high school students are of high importance to police forces, and with respect to their age, some smart programs concerning development of training courses for police force in line with students' required needs should be implementedThe present research aims at identifying the type of media to which Tehrani high school students are exposed. In addition, it has reviewed the level and manner of their exposure to the media, level of their impressionability from various media, especially national media, and assistance to determining training needs of the target society. The research helps conduct of more effective training for police forces, as well. The research is of survey type. N=600 includes Tehrani high school students, selected through cluster sampling. The tool used in the research is a self-made questionnaire whose reliability confirmed nominally, and its validity calculated through using Cronbach’s Alpha coefficient. Results of the research indicate that television as the most welcomed media, has the highest potential to direct and orient social issues, especially issues related to students. With respect to the fact that almost halfof students are subscribers of television and satellite, it seems that while planning for sending message to the target group through Iranian television, the messages sent to the spectators of satellite programs and their impacts on high school students should be taken into consideration. Findings of the researchindicate that 63 percent of students play computer games. The point indicates popularity of the above-mentioned media among students. Therefore, computer games may have proper potential for conveying the required messages and trainings of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهر روشندل اربطانى |


عبدالرضا امیرى |



نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_11896_692bb6c0f76d4675edbfbfc0f8babdcc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1642158.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات