مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲۶، صفحات ۹۹-۱۲۷

عنوان فارسی مقایسه ویژگی های شخصیتی رانندگان حادثه ساز و رانندگان عادی (مطالعه موردی شهر کرج)
چکیده فارسی مقاله سوانح رانندگی مهمترین عامل مرگ و میر ایرانی هاست. ویژگی های شخصیتی یکی از عوامل خطر ساز است. هدف بررسی ویژگی های شخصیتی رانندگان مرد حادثه ساز و عادی است، طی طرح پژوهشی علی- مقایسه ای، دو گروه رانندگان حادثه سازو عادی به لحاظ ویژگی های شخصیتی مقایسه شدند. جامعه آماری 25 سال بودند که با روش - شامل تمام رانندگان حادثه ساز (مرد) خودروهای سواری درمحدوده سنی 55 نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 35 راننده مرد حادثه ساز که علت تخلف (سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به قوانین ورانندگی حادثه ساز) خودروی آنان توسط راهنمایی ورانندگی کرج توقیف شده است، 25 سال که هیچ گونه تخلفی در سوابق آنان ثبت - انتخاب شدند، در گروه مقایسه تعداد 35 راننده مرد 55 نشده است ازمیان 20 تاکسی سرویس وپایانه تاکسی کرج، با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای t 240 سوالی اندازه گیری و با روش ،NEOPI-R انتخاب شدند. ویژگیهای شخصیتی دو گروه با آزمون برای گروه های مستقل و خی دو، تحلیل شد. نتایج نشان دادکه رانندگان حادثه ساز در شاخصهای روان نژندی و برونگرایی بطورمعنا داری نمره بالاتری بدست آوردند و در شاخصهای انعطاف پذیربودن، توافق و وجدانی شاخصهای .(P< 0/ بودن رانندگان عادی (غیرحادثه ساز) بطور معنا داری نمره بالاتری بدست آوردند( 01 جمعیت شناسی نشان داد هرچه سن افراد و تجربه رانندگی بیشتر می شود، رانندگی حادثه سازکمتر رخ می دهد. بین وضعیت ما لی، تحصیلی و نوع رانندگی رابطه ای بدست نیامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگیهای شخصیت، رانندگان حادثه ساز، رانندگان عادی (غیرحادثه ساز)،

عنوان انگلیسی Comparison between Personality Characters of Reckless Drivers and Ordinary Drivers (Case Study: Karaj)
چکیده انگلیسی مقاله Driving accidents are the most important source of Iranians’ death. Personality character is one of the factors leading to danger .The present research aims at comparing personality characters of reckless drivers with that of normal male drivers. So, this casual comparative research compares personality characters within 2 groups: reckless and normal drivers. Statistical population included male drivers ranging from 25to 55 who drive private cars in Iran. The drivers selected through cluster sampling (N=35) whose vehicles detained by traffic police in Karaj, because of not observing speed limit and traffic regulations, as well. In the comparison group, 35 male drivers ranging from 25 to55 who did not have traffic regulation violation records selected. The drivers selected among taxi drivers in different regions of Karaj through cluster sampling. Personality characters of the reckless and normal male driver groups measured by NEOPI-R Test with 240 questions, and then analyzed by «χ square Test» and T test for independent groups. Results indicated that reckless drivers, with respect to Neuroticism and extraversion indices got higher scores than normal drivers (P< 0.01).Meanwhile, in terms of flexibility ,conformity and conscientiousness, normal drivers significantly got higher scores than reckless drivers(P< 0.01).Demographic indices indicated that the higher the experience and age of the drivers, the less is the probability of accidents to happen. After all, it came out that there is no relationship between financial and educational status of the drivers and the way they drive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality characters, reckless drivers, normal drivers

نویسندگان مقاله حمید رضا حاتمى |


نرگس فتحى احمدسرائى |


بهروز دولتشاهى |



نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_11891_992e9cbf8b8910596174d45257cbda92.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1642153.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات