این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۴۸، صفحات ۱۲۹-۱۴۸

عنوان فارسی عوامل موثر بر جامعه پذیری اخلاق شهروندی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با چارچوب نظری تلفیقی از نظریه های«ترنر، پارسنز، پوپر، ، هابر ماس، گیدنز» و با هدف بررسی عوامل موثر بر اخلاق شهروندی در دانشجویان تربیت مدرس انجام شد و نقش خانواده، همسالان، نهاد آموزشی و رسانه بر اخلاق شهروندی با 7 مولفه مسئولیت پذیری اجتماعی، توانایی مفاهمه، احترام، پایبندی به تعهدات، توانایی پذیرش انتقاد، الزام به قانون، همکاری و مشارکت اجتماعی در غالب 58 سوال و به روش پیمایشی مورد سنجش قرار گرفت. پرسشنامه محقق ساخته، و نهایتا بر ، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 342 نفر تعیین شد و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای پرسشنامه محقق ساخته توسط گروه نمونه تکمیل شد.داده ها بر اساس آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین متغیرهای خانواده، نهادآموزشی، گروه همسالان و رسانه های جمعی با اخلاق شهروندی و تمام زیر مقیاس های آن رابطه معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، هر چه بر میزان نقش خانواده، نهادآموزشی، گروه همسالان و رسانه های جمعی افزوده می شود اخلاق شهروندی افزایش می یابد. نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام بیانگر آن بود که به ترتیب گروه همسالان، نهاد آموزشی، خانواده و زیر مقیاس آگاهی بخشی رسانه ها به طور مثبت و همسو قادر به پیش بینی اخلاق شهروندی هستند و در بین 4 عامل ذکر شده گروه همسالان بیشترین تاثیر را در این رابطه نشان داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Socialization factors on citizenship ethics
چکیده انگلیسی مقاله This study combined with the theoretical framework of the theories of "Turner, Parsons, Popper, Habermas, Giddens' and to investigate the factors influencing the ethics of citizenship in teacher education students were And the role of family, peers, education and media institutions on the ethics of citizenship with 7 components of social responsibility, ability to communicate, respect, adherence to commitments, the ability to accept criticism, the requirement of law, cooperation and community involvement in the form of 58 questions and the survey method were measured. Made questionnaire, and ultimately, the sample size was determined based on the sample of 342 people using multistage cluster sampling of questionnaires completed by participants. Data based on Pearson correlation and multivariate regression step the step was analyzed. The results showed a correlation between family, Nhadamvzshy, peer groups and the mass media with ethical citizens and all subscales of it there is a significant relationship. In other words, everything on the role of the family, Nhadamvzshy, peers and the media is added to increase ethical citizens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره نیکوگفتار |


معصومه باشی |



نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_12014_54fadbb7de4a881f506243a986179d7b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1642022.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات