این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۳۹۶، شماره ۵۲، صفحات ۱-۲۵
عنوان فارسی
مقایسه میزان اثر بخشی رواندرمانی تعهد و پذیرش(ACT)، آموزش مهارتهای هوش معنوی (SQ) و هوش هیجانی (EQ) در کاهش نارضایتی زناشویی و تقلیل اضطراب و افسردگی همراه با آن در زوج های جوان مراجعه کننده به مراکز مشاوره ناجا
چکیده فارسی مقاله
تنشها، تعارضات و نارضایتیهای زناشویی، و اختلالات روان شناختی همراه آنها، نه تنها امنیت و آرامش را از زوجها و فرزندان آنان می ستاند بلکه جامعه را نیز دچار بدکارکردی میسازد. از همین روی، باید برای «مداخله موثر» در آنها اهتمام جدی ورزید.هدف این پژوهش آن بود با مقایسه میزان اثر بخشی روشهای درمانی و آموزشی «مداخله سودمند» در تنشهای زناشویی و «درمان» اختلالات روانی همراه آن، سودمند ترین روش را شناسایی و معرفی نماید.برای این منظور از بین زوج های جوان مراجع مراکز مشاوره نمونهای به حجم 120 نفر (شامل 60 زوج جوان) انتخاب و سه گروه از آنها (گروههای آزمایش) در معرض سه نوع مداخله روان شناختی (درمان اکت، آموزش EQ و آموزش SQ) قرار گرفتند، در حالی که گروه چهارم (گروه کنترل) در لیست انتظار قرار داده شد. میزان نارضایتی زناشویی و افسردگی و اضطراب هر چهار گروه با استفاده از سه مقیاس پایا و معتبر، پیش و پس از فرایند درمان و آموزش، اندازه گیری شد. دادههای حاصل به کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری محاسبه میانگینها، کولموگروف-اسمیرنف و تحلیل واریانس یکطرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اولا: هر سه روش مورد استفاده موجب کاهش نارضایتی زناشویی و علائم اضطراب و افسردگی میشوند. ثانیا: در کاهش نارضایتی زناشویی روش آلت موثرتر است. ثالثا: در کاهش علائم افسردگی آموزش مهارتهای هوش معنوی تاثیر بیشتری دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
k
چکیده انگلیسی مقاله
Tensions, conflicts and marital dissatisfaction, and their accompanying psychological disorders, not only bring about the security and tranquility of their couples and their children, but also make the society a wicked one. Consequently, they must take seriously their "effective intervention" The purpose of this study was to compare the effectiveness of therapeutic and educational methods of "beneficial intervention" in marital tension and "cure" of accompanying psychiatric disorders, identifying and introducing the most useful method. The purpose of this study was to compare the effectiveness of therapeutic and educational methods of "beneficial intervention" in marital tension and "treatment" of psychiatric disorders associated with it, identifying and introducing the most useful method. For this purpose, young couples of counseling centers were selected from a sample of 120 (including 60 young couples) and three groups (test groups) were subjected to three types of psychological interventions (acct therapy, EQ training and SQ training). While the fourth group (control group) was placed on the waiting list . Marital dissatisfaction and depression and anxiety were measured in all four groups using three valid and valid scales before and after the treatment and education process. Data were analyzed using SPSS software, using statistical tests, Kolmogorov -Smirnov, and one-way variance analysis. The results showed that, firstly, all three methods used to reduce marital dissatisfaction and symptoms of anxiety and depression. Thirdly, reducing the symptoms of depression increases the training of spiritual intelligence skills
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد سعید منتظرالمهدی |
حسن احمدی |
محمد حسین الیاسی |
محمدسعید منتظر المهدی |
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_19004_b36861dc5fdfc4646a1c81ba4d83c7ab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1116/article-1116-1641981.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات