مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۸۹، شماره ۱۲، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی تأثیر متغیرهای آموزشیِ پیش سازمان دهنده و هدف‌های آموزشی بر میزان یادگیری از طریق درک مطلب
چکیده فارسی مقاله پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند که استفاده از هدف‌های آموزشی و پیش سازمان دهنده ضمن تدریس معلم بر یادگیری دانش آموزان و دانشجویان تأثیرمعناداری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی این دو متغیر (به صورت جداگانه و مشترک با هم) بر میزان درک مطلب انجام گرفت. این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پس آزمون (سه گروهی) با گروه گواه انجام شده است. شرکت کنندگان عبارت بودند از 112 دانشجو (62 دختر، 50 پسر) که از دانشکده‌های علوم انسانی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و هر یک به صورت تصادفی در گروه‌های مختلف قرار داده شدند.تکلیف و ابزار مورد استفاده عبارت بودند از: (1)مطالعۀ متن‌های مختلف و (2) آزمون درک مطلب. برای اجرای این پژوهش ابتدا یک متن ناآشنا بدون پیش سازمان دهنده و هدف‌های آموزشی انتخاب شد، بر نسخۀ دوم این متن متغیر پیش سازمان دهنده، برنسخۀ سوم هدف‌های آموزشی، و بر نسخۀ چهارم هر دو متغیر اضافه شدند.نسخۀ اول برای گروه گواه و سه نسخۀ دیگر برای گروههای آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اضافه کردن هدف‌های آموزشی و پیش سازمان دهنده (به طورجداگانه و همراه با هم) بر میزان درک مطلب یادگیرندگان می‌افزاید، اما در میزان اثربخشی آنها تفاوت معناداری وجود ندارد. براساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از پیش سازمان دهنده و هدف‌های آموزشی در تدوین متون آموزشی می‌تواند بر درک مطلب یادگیرندگان تأثیر معناداری داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متون درسی، پیش سازمان دهنده، هدف‌های آموزشی، یادگیری، درک مطلب،

عنوان انگلیسی The Effect of Instructional Variables (Advance Organizer and Instructional Objectives) on Learning through Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله Different studies show that using instructional objectives and advance organizer while teaching has significant effect on students learning.The aim of this study was to examine the effectiveness of these two variables (separately and jointly) on comprehension. The research was done experimentally with a post-test (triple group) with a controlgroup.Research design was experimental (triple groups) with control group.112 subjects (62 female,50 male)were selected bystratified sampling from faculties of humanity in Tehran and were assignedby random into different experimental groups. The assignment of subjects was to study different texts and the instrument usedwasacomprehension test. At first, an unfamiliar text without instructional objectives and advance organizer was selected for the control group. Three texts for the experimental groups were similar and the same for the control group, but advance organizer, instructional objectives, and both instructional objectives and advance organizer were added to them. Subjects read the text and answered the questions of comprehension test. Results show that adding these variables (separately and jointly) to text increased comprehension, but there wasn’t significant difference between their effectiveness. Based on these results, we can conclude that using advance organizer and instructional objectives in writing textbooks can improve students learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرحناز کیان ارثی |


علی اکبر سیف |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_12931_6cdf60ed43de9526916b762d3af693f4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641908.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات