این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مدیریت بر آموزش انتظامی
، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۲، صفحات ۲۷-۶۲
عنوان فارسی
اثربخشی برنامههای آموزش تخصصی درتربیت وآموزش پلیس (مطالعه موردی فراگیران درجه داری رشته آگاهی ناجا)
چکیده فارسی مقاله
کیفیت آموزش و پرورش از دغدغههایی است که همواره نظامهای آموزشی برای دستیابی به آن تلاش میکنند. ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی مستلزم انجام ارزیابی آموزشی میباشد. آموزش در سازمانها نوعی سرمایه گذاری و برنامه تفصیلی در واقع نقشه اثربخشی و موفقیت این سرمایه گذاری میباشد. اجرای برنامههای آموزشی برای سازمانها علاوه بر صرف هزینههای زیاد بسیار زمان بر میباشد. از این رو ارزشیابی برنامههای آموزشی در هر سازمانی به عنوان بخشی از فرآیند آموزش کارکنان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی و همچنین تشخیص میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده، ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر با هدف بررسی ارزیابی اثربخشی آموزشهای تخصصی درجه داری رسته آگاهی ناجا و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق متشکل از دوگروه فراگیران درجه داری رسته آگاهی فارغ التحصیل سال 1390 (73N=) و فرماندهان بلافصل آنان در محل کار (73N=) که هردو گروه به صورت تمام شمار می باشد. الگوی مبنای تحقیق کرک پاتریک بوده است که اثربخشی را شامل سطوح چهارگانه واکنش، یادگیری، عملکرد و پیامد میداند، بوده است. البته با توجه به دستورالعمل ابلاغی معاونت تربیت و آموزش ناجا سه سطح اول ارزشیابی در قالب چهارطیف: 1- ارزیابی برنامه و دورههای آموزشی؛ 2- ارزشیابی اساتید؛ 3- ارزیابی میزان یادگیری فراگیران؛ 4 - وارزشیابی آموزشهای (دروس) تخصصی واهداف کلی وتخصصی دوره ها از منظر خود فراگیران و فرماندهان بلافصل انجام شده است یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فرماندهان بامیانگین رتبهای (71/4) و خود فراگیران با میانگین (16/4) رضایتمندی خودرا از فراگیری دروس ارائه شده وبرنامه های آموزشی واساتید به صورت مطلوب اعلام نموده اند. لکن ناجا می بایست توجهی خاص به آموزش و فرآیند صحیح آن داشته باشد تا بتواند از عهده وظایف و مسئولیتهایی خود برآید. با توجه به موارد فوق میتوان گفت که برنامه تفصیلی اجراء شده رسته آکاهی درجه داران در بعضی دروس یادشده با وضعیت موجود و تغییرات محیطی خود ازدیدگاه فرماندهان بلافصل اشرافیت کامل نداشته است. لذا نتیجه چنین وضعی آن است که فراگیران مذکور در حوزه دانش، مهارت و نگرش حرفهای دروس یادشده، از توانایی مطلوب در حوزه خدمتی خود برخوردار نبوده و در نتیجه ادامه این وضعیت، موجب افزایش نیروهای فاقد کارایی، پایین آوردن سطح عملکرد مطلوب، عدم رضایت سلسله مراتب فرماندهی و در نهایت خدشه وارد نمودن به حیثیت سازمان ناجا خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اثربخشی آموزشی، اثربخشی، برنامه تفصیلی (برنامه درسی)، رسته آگاهی،
عنوان انگلیسی
Study the Effectiveness of specialized Training Programs in Police Education
چکیده انگلیسی مقاله
The main aim of the present study was to find out the effectiveness of specialized Training programs in Police education, in categorical knowledge area office. The research population comprised 73 categorical knowledge area officers and 73 their immediate commanders. The effectiveness of specialized training programs was assessed in four levels; that is, reaction, learning, performance, and outcome. The results showed that the commanders (grade 4.71) and the learners (Grade 4.16) were convincing with training programs. These findings could have some practical implications which will be discussed in this paper.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود مرشدی |
نشانی اینترنتی
http://mape.jrl.police.ir/article_12973_496e93ea89ef9951d32de940dd5f4679.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641870.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات