مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۴، صفحات ۸۹-۱۰۶

عنوان فارسی طراحی عاطفی در محیط های یادگیری چندرسانه ای
چکیده فارسی مقاله در این مقاله چگونگی برانگیختن عواطف مثبت و اینکه این عواطف به چه نحوی بر یادگیری تآثیر می گذارند، مورد بررسی قرار گرفت. عواطف نقش نیرومند و محوری را در زندگی روزانه ایفا می کنند. از این رو باعث تعجب نیست که این عواطف چنین نقشی را در طرح ریزی ها و مهارت آموزی های نظامی نیز ایفا کنند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که توجه به مسائل عاطفی در طراحی مواد یادگیری چندرسانه ای می تواند عواطف مثبت یادگیرندگان را برانگیزد و این عواطف مثبت هم یادگیرندگان را بیشتر درگیر مواد یادگیری چندرسانه ای کرده و در نهایت منجر به تسهیل یادگیری می شود. در این رابطه، ابتدا نقش عواطف در یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. سپس به زیبایی شناسی و ارتباط آن با عواطف مثبت پرداخته شد. در ادامه نیز رابطه بین بارشناختی، طراحی زیبایی شناختی و عواطف مثبتبررسی شد، به این صورت که طراحی زیبایی شناختی و به تبع آن عواطف مثبت چگونه بر بارشناختی و بهینه کردن آن تأثیر می گذارند. در نهایت و با تفصیل بیشتر، چگونگی طراحی عاطفی و استفاده از عناصر زیبایی شناختی از جمله رنگ و شکل در محیط های یادگیری چندرسانه ای مورد بررسی قرار گرفت، همچنین در این رابطه رهنمودهایی برای طراحان محیط های یادگیری چندرسانه ای جهت ترغیب عواطف مثبت و به دنبال آن تسهیل یادگیری، ارائه گردید. نتایج نشان داد که استفاده از رنگ های گرم ، شکل های مدور و رابط های شبیه صورت انسان به عنوان طراحی عاطفی مثبت، بر یادگیری و فرایند های شناختی ازجمله بهینه سازی بارشناختی تاثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The emotional design of multimedia learning environments
چکیده انگلیسی مقاله In this paper we consider how to stimulate positive emotions and this emotions in what ways it can affect learning. emotions have a central role in our daily lives. It is therefore not surprising that these emotions do play a role in planning and military training. Researchs results have shown that due to emotional issues in the design of multimedia learning materials, can induce positive emotions in learners and positive emotions more engaging them in multimedia learning materials that eventually lead to facilitating of learning . In this respect, firstly, the role of emotions in learning were examined. Then paid to aesthetics and its relationship with positive emotions. Then the relationship between cognitive load, aesthetic design and positive emotions were studied in terms of how this aesthetically design and positive emotions affect cognitive load and optimize it. Finally, and with greater details, how to design emotional and aesthetic elements such as color and shape in multimedia learning environments were studied. as well as guidances for designers of multimedia learning environments to encourage positive emotions to facilitate of learning, was developed. The results showed that the use of warm colors, rounded shapes and interface design similar to the human form as a positive emotion, have a positive effects on learning and cognitive processes, including the impact of cognitive load is optimized.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طالب زندی |
دانشجوی دکتری

جواد حاتمی |
هیئت علمی


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_12988_e1a946189c24ec9aaf4833930fd22675.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641861.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات