مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۴، صفحات ۷۵-۸۸

عنوان فارسی بررسی عناصر آموزشی مؤثر بر نظام تربیت دینی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی
چکیده فارسی مقاله تربیت دینی به عنوان مهم‌ترین رکن نظام تربیتی و آموزشی دانشگاه علوم انتظامی از حساسیت و اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. علی‌رغم تلاش‌های زیاد و هزینه‌های فراوان، نگاه تربیت دینی بدون توجه به کل عناصر و عوامل و بدون نظام تربیتی مدون و علمی صورت می‌پذیرد. هدف از این تحقیق بررسی عناصر آموزشی و تعیین سهم آنها در نظام تربیت دینی آن دانشگاه است. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تلفیقی سنتز پژوهی است که به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و مصاحبه با نخبگان حوزه دین و تعلیم و تربیت انجام شده است. جامعه آماری عبارت است از دانشجویان، اساتید، نخبگان حوزه دین و تربیت دینی و دست‌اندرکاران اجرایی تربیت در دانشگاه علوم انتظامی که برای انتخاب جامعه نمونه دانشجویان با توجه به روش کوکران و دکتر ارقامی تعداد 200 نفر به صورت تصادفی از بین دانشجویان سال اول، دوم، سوم و چهارم و از اساتید، نخبگان و مجریان با توجه به تعداد جامعه، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب گردیدند. یافته‌هانشان داد عوامل آموزشی مورد بررسی در تحقیق حاضر عبارت بودند از: مدرس، محتوا، مکان آموزش، زمان آموزش، فضای فرهنگی تربیتی و نحوه ارزشیابی. با توجه به اینکه تمام متغیرهای فوق رابطه معنی‌داری با متغیر ملاک داشتند بنابراین در مدل رگرسیونی شرکت داده شدند. نتایج حاکی از آن است که این متغیر‌ها با متغیر ملاک دارای همبستگی 59/0 هستند و ضریب تبیین آنها 34/0 محاسبه شده است. تحلیل واریانس نیز نشان می دهد که آزمون F در سطح 99 درصد معنی‌دار است. نتایج حاصل از ضرایب بتای (β) هر یک از متغیرهای پیش بین نشان داد که متغیرهای، محتوا، فضای تربیتی و ارزشیابی و مکان آموزش برتربیت دینی اثر مثبت داشته‌اند و تأثیر مدرس اثبات نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت، تربیت دینی، نظام تربیت دینی، نظام آموزشی،

عنوان انگلیسی To study effective training factors on religion education of I.R.I police student
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important factors in I.R.I Police University is training and education system. Although there are many costs and endeavor in performing religion education in I.R.I Police University; but religion education vision wasn't focused as scientific system. This research is to investigate training factors and to determine their quota in religion educational system of university. The methodology of this paper is synthesis based on research. Interview was used. Statistical population is students, teachers, and experts, responsible of religion and education topics. Training factors of this research includes teacher, contents, place, time, and assessment ways. The results showed that variables,contents,educational place, assessment were affected on religion education positively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محبی |


روح الله کریمی خویگانی |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_12987_e03964d42a71a2a49313bdd1c9482f11.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات