مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۳، صفحات ۱۱۹-۱۳۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فرهنگ ترافیک بر عملکرد ترافیکی و سطح آگاهی از رفتارهای خطرزای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش فرهنگ ترافیک (قوانین راهنمایی و رانندگی) بر عملکرد ترافیکی و سطح آگاهی از رفتارهای خطرزای دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر کلاس چهارم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی 92-91 به شمار می رود. در این پژوهش نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ایی از بین دو منطقه آموزش و پرورش سنندج، یک منطقه و از بین مدارس پسرانه، 2 مدرسه که از نظر موقعیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با هم تجانس داشتند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل: 1- پرسشنامه سنجش سطح آگاهی رفتار ترافیکی و 2- پرسشنامه سنجش عملکرد ترافیکی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد که نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشند: 1- آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان بر افزایش میزان آگاهی آنان از مفاهیم و نگرش های پیشگیری کننده از خطرات احتمالی ترافیکی در حوزه های (عابر پیاده اثر، دوچرخه سوار، سرنشین وسیله نقلیه و تابلوهای راهنمایی و رانندگی) اثر مثبت دارد. 2-آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان بر بهبود گرایش به عملکرد ترافیکی آنان در حوزه های (عابر پیاده اثر، دوچرخه سوار، سرنشین وسیله نقلیه) اثر مثبت دارد. 3-آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان بر بهبود گرایش به عملکرد ترافیکی و افزایش سطح آگاهی از مفاهیم و نگرش های پیشگیری کننده از رفتارهای خطرزای آنان اثر مثبت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of traffic culture on traffic performance and awareness of risk behaviors of elementary school students
چکیده انگلیسی مقاله This study examined the effectiveness of teaching traffic ( traffic rules ) on the traffic performance and awareness of risk behaviors of the fourth grade students. The population of this study is all fourth grade students in Sanandaj in the 92-91 school year. In this study, samples with a multistage cluster sampling in two districts of Kurdistan , an area of boys' schools , two schools in terms of social, economic and cultural were selected by Scaling. Tools used in this study include: Knowledge of traffic behavior questionnaire and Traffic Assessment Questionnaire. For data analysis , descriptive and inferential statistical methods ( analysis of covariance ) was used which the results obtained are as follows: 1- Learn road rules to increase their awareness of students' conceptions and attitudes in the areas of prevention of risk traffic (due pedestrian ,cyclist , passenger vehicles and traffic signs ) have a positive impact. 2 - Notice educating students on the traffic tends to improve their performance in the areas of traffic ( pedestrian impact , cyclist , passenger vehicles ) has a positive effect. 3- The training of traffic congestion to the students has a positive effect on improving tends to the traffic performance and awareness of predictive ideas and attidudes of their risk behaviours.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سامان روحی |


صغری ابراهیمی قوام |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_13042_64f21220623683ce832718c2dea1ac31.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641809.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات