مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۴، صفحات ۶۷-۸۴

عنوان فارسی رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با راهبردمدیریت منابع یادگیری (مورد مطالعه دانش‌آموزان مدارس متوسطه)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش روابط بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت منابع یادگیری دانش‌آموزان متوسطه آمل بود .روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب گردید که پرسشنامه‌ برگشتی از تعداد 333 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری بود. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با مدیریت منابع یادگیری دانش‌آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تکرار و مرور، تفکر انتقادی و خودتنظیمی مدیریت منابع یادگیری دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relation between Cognitive and Metacognitive strategies with learning resource management )Studied high school students)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of present study was Relations between Cognitive and Metacognitive strategies with learning resource management among high school students Amol.The research method was descriptive correlational. The statistical population was the 2950 persons of Amol high schools' students in second ant thirst grade mathematics discourse. Among them selected 339 students as sample according to Cochran formula and multi cluster sampling however 333 questionnaires of them were analyzable. The research instrument was the part of pintrich and et al questionnaire containing learning strategies and learning resource management strategies dimension. Data were analyzed with Pearson correlation formula and multiple regression analysis. A Pearson correlation analysis revealed that there is relation between the Cognitive and Metacognitive strategies with learning resource management statistically significance. The results of multiple regression analysis showed that rehearsal, critical thinking and self- regulation predict students' learning resource management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدمهدی بابائی منقاری |


عادل زاهد بابلان |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_13046_7fec6eba92df39cf5360bf8c5239a4fc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641802.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات