مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۷، صفحات ۸۱-۱۰۰

عنوان فارسی تأثیر کلاس‌های آزاد آموزش و تفهیم نظری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بر ارتقاء کیفیت یادگیری متقاضیان گواهینامه رانندگی
چکیده فارسی مقاله رانندگی صحیح و قانون‌مند یک فرهنگ است و فرهنگ نشأت گرفته از نگرش افراد جامعه می‌باشد. نگرش، خود را در عمل و رفتار نشان می‌دهد. تغییر نگرش افراد جامعه نمی‌تواند بدون پرداختن به آموزش تحقق یابد. هدف از آموزش، انتقال دانش و آگاهی به افراد می‌باشد بطوریکه این دانش و آگاهی به فرهنگ تبدیل شده و جمعی گردد، تا بطور کامل بتوان از نتایج آن بهره برد. لذا سوال اصلی این پژوهش این بوده است که آیا استفاده از کلاس‌های آزاد آموزش و تفهیم نظری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می‌تواند کیفیت یادگیری متقاضیان گواهینامه رانندگی را ارتقاء دهد؟ این پژوهش از روش کیفی استفاده کرده و هدف آن کاربردی می‌باشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش را 33 نفر از متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی که حداقل یک مرتبه در آزمون اصلی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مردود شده و همچنان درصدد قبولی در این آزمون بوده‌اند، تشکیل داده‌اند. این افراد به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات فردی-آزمونی افراد و همچنین داده‌هایی که در طول مدت پژوهش بدست می‌آمد، بود. این افراد از ابتدا تا پایان مدت یک ماه پژوهش تحت نظارت و آموزش قرار گرفتند. سنجش این افراد، قبولی آنها در آزمون اصلی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی بود. در دور اول آموزش 42/43 درصد و در دور دوم آموزش 36/36 درصد و در دور سوم آموزش 12/12 درصد از این افراد توانستند در آزمون اصلی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی قبول شوند. و تنها 9/09 درصد از این افراد با اتمام زمان یک ماه پژوهش نتوانستند در این آزمون قبول شوند. نتایج نشان داد که افراد مختلف با توجه به میزان سواد و تحصیلات متفاوت و همچنین یکسان نبودن استعداد یادگیری، نیازمند آموزش بیشتر و با کیفیت‌تر هستند. محقق علاوه بر آن مدلی را برای اصلاح پُر‌شتاب رفتارهای غلط رانندگی و ترافیکی و همینطور تثبیت فرهنگ صحیح در جامعه که در آن تأکید ویژه‌ای بر استفاده از مردم برای مردم شده است، پیشنهاد می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The impact of free educational classes and theoretical understanding of traffic rules and regulations to improve the quality of learning applicants for driving licenses
چکیده انگلیسی مقاله Correct and lawful driving a culture, and culture is rooted in the attitudes of society. Attitude, and behavior shows itself in action. Attitude of people can not be realized without addressing the training. The purpose of education is to transfer knowledge to people so that culture and collective knowledge to be able to fully benefit from the results. This study is a qualitative research and its purpose applications. These individuals were chosen sampling method. The people from the beginning to the end of the study, supervised and trained for a month. Measurement of these people, accept the traffic regulations in the main test. And only 9.09 percent of the study subjects completed a month's time have failed to pass the test. The results showed that different people differently according to their educational achievements as well as learn the same lack of talent, more education and more quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امین پیشدار |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_13064_55e5165a26f068811da4cc8e87c04c91.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641786.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات