مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۳، صفحات ۱۲۶-۱۳۸

عنوان فارسی تبیین رابطه توانمندسازی روانشناختی و تنیدگی کارکنان در مراکز آموزشی
چکیده فارسی مقاله هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و عوامل مؤثر بر تنیدگی اعضا در دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی می‌باشد. با استفاده از شیوه نمونه‌گیری تصادفی تعداد نمونه آماری 140 نفر، به‌دست آمد که پس از توزیع پرسشنامه‌ها و جمع‌آوری آنها، فقط 131 نمونه قابل استفاده و تحلیل بود. در این تحقیق شش عامل ِبارکاری نقش، بی‌کفایتی نقش، دوگانگی نقش، محدوده نقش، مسئولیت و محیط فیزیکی به عنوان عوامل مؤثر بر تنیدگی سازمانی و همچنین پنج بُعدِ احساس شایستگی، احساس معنی‌داری، احساس مؤثر بودن، احساس داشتن حق انتخاب و احساس اعتماد به دیگران برای وضعیت توانمندسازی روانشناختی در محیط کار شناسایی شد و روابط میان آنها مورد واکاوی قرار گرفت. جهت سنجش توانمندسازی روانشناختی در محیط کار از پرسشنامه اسپریتزر و میشرا (1999) و برای بررسی عوامل مؤثر بر تنیدگی ‌از پرسشنامه تنیدگی اسپیو (1990) استفاده گردیده است. بر مبنای نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و برازش مدل رگرسیونی بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان در محیط کار و تنیدگی ناشی از بی‌کفایتی، دوگانگی و محدوده نقش در دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی رابطه معنی‌داری وجود دارد؛ به‌طوری که تنیدگی ناشی از بی‌کفایتی نقش، تحت تأثیر سه مفهومِ احساس شایستگی، معنی‌دار بودن شغل و داشتن اعتماد به دیگران قرار دارد؛ تنیدگی ناشی از دوگانگی نقش، تحت تأثیر بُعد احساس شایستگی؛ و در نهایت تنیدگی ناشی از محدوده نقش، تحت تأثیر بُعد احساس معنی‌دار بودن شغل قرار دارد. همچنین از نتایج آزمون میانگین جامعه مشاهده گردید تنیدگی کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در سطح پایین (نامطلوب) و ابعاد توانمندسازی روانشناختی کارکنان در محیط کار در سطح بالا (مطلوب) قرار دارند. در پایان بر مبنای یافته های تحقیق پیشنهادات لازم به منظور بهره مندی در دانشگاه مذکور و سایر مراکز مرتبط با آن ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Psychological Empowerment and Staff Stress in Educational Centers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Today stress is proposed as a factor that has the huge costs and losses for the organization and employee and from this respect, the stress is a fundamental issue of each organization. The empowered staff with high efficiency would benefit to their organizations. Empowering the staff is an essential management tool that can be applied in directing the human resources in order to enhance the productivity. The aim of this study is investigating the relationship between psychological empowerment in the workplace and stress factors affecting on Farhangian University staff in Razavi Khorasan. As such, in this study, the researcher has evaluated the relationship between the psychological empowerment in workplace and Farhangian University staff’s stress in Razavi Khorasan by gathering a complete collection of theoretical literature, literature review and obtain the experts’ views. The numbers of statistical population are 213 staff of Farhangian University in Razavi Khorasan, they are the official or contract staff. By random sampling method and classification it was obtained140 statistical samples that after distribution the questionnaires gathering them, it was able only 131 samples to analyze. In order to measure the psychological empowerment in the workplace it’s been applied Asprytzr and Mishra Questionnaire (1999) and for examination of factors affecting on staff’s stress it’s been applied Aspyuv Stress Questionnaire (1990). According to the results of Pearson's correlation test and regression model there’s a significance relationship between staff’s psychological empowerment in workplace and stress caused by incompetence, duplicity and scope of the role in Farhanigican University of Razavi Khorasan, So that the stress caused by the incompetence of the role is influenced by competency feeling, being significant of job and having the confidence to the others, stress caused by ambiguity of the role is influenced by competency feeling and the stress caused by the scope of role is influenced by the being significant of job. Also the results of the average test of a community show that the staff’s stress of Farhangian University in Razavi Khorasan is at low level (ideal) and staff’s psychological empowerment in the workplace is at high levels (ideal).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنوش جووری |



نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_19169_33e3668864591f0749d7e43dffe0ae66.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات