مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۳، صفحات ۳۱-۵۰

عنوان فارسی تبیین مولفه ها ی رهبری در سازمان های آموزشی از منظر قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تبیین مؤلفه‌های رهبری در سازمان‌های آموزشی از منظر قرآن کریم است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی -کیفی و شیوه جمع‌آوری داده‌ها، بررسی اسناد و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بر اساس تحلیل مضمون است. تفسیر نور قرآن، به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و 4000 شناسه مرتبط دریافت و طی فرایند کدگذاری، مؤلفه‌های اهمیت و جایگاه، ویژگی‌ها، اصول، نبایدها و وظایف رهبری استخراج گردید و درنهایت، رهبری خدامحور به‌عنوان مضمون فراگیر شناسایی شد. بر اساس نتایج از منظر قرآن، رهبری، رکن و مرجع تعالی‌بخش سازمان محسوب شده و 37 ویژگی رهبری به مؤلفه‌های فرعی اعتقادی، اخلاقی و فردی تقسیم‌شده است. در بعد مؤلفه‌ی اصول،32 اصل همچون توکل بر خدا و انگیزه الهی، همسویی با سنت‌های الهی و در مؤلفه نبایدها،40 مورد همچون بی‌عدالتی، بدرفتاری، دنیازدگی، غفلت و در مؤلفه وظایف، 39 وظیفه همچون برنامه‌ریزی، تدبر و تصمیم‌گیری و درنهایت همه مؤلفه‌ها در ذیل مؤلفه‌ی رهبری خدامحور سازمان‌دهی شده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the components of leadership in educational organizations from the point of view of the Holy Qur'an
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to explain the components of leadership in educational organizations from the point of view of the Holy Qur'an. This research is applied in terms of applied method and in terms of method, descriptive-compilation and data collection method, document analysis and analysis of data based on thematic analysis. The interpretation of Qur'anic light was selected as the research sample and 4000 associated identifiers were extracted and coded during the coding process, components of importance and position, characteristics, principles, preferences, and leadership functions. Finally, the leadership of Khid-Khour was identified as inclusive subject matter. Based on the results from the perspective of the Qur'an, the leadership, pillar and exalting authority of the organization are considered and 37 characteristics of leadership are divided into subordinate components of belief, ethics and individual. In the dimension of the principles of the principle, 32 principles such as trust in God and divine motivation, alignment with divine traditions, and in the element of non-necessity, 40 cases such as injustice, mistreatment, ignorance, negligence and in the part of duties, 39 tasks such as planning, thought and decision-making, and ultimately all The components are organized under the leadership of Khid-Khour.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصوم هاشم زاده |


حمید رضا اراسته |
استاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

حسین عباسیان |
استادیار تمام دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_19165_584f9f0af56a7d7e687b0642176d1914.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1068/article-1068-1641748.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات