|
راهور، جلد ۱۳۹۱، شماره ۱۸، صفحات ۲۷-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر قانون جدید رانندگی در میزان مرگ و جرح ناشی از تخلفات پرخطر |
|
چکیده فارسی مقاله |
اولین مرحله اجرای قوانین جدید راهنمایی و رانندگی برای کاهش تخلف و سوانح ترافیکی، از اردیبهشت 1390 به اجرا درآمده است. دریک مطالعه کارآزمایی شاهد دار مداخله در طول زمان کلیه افرادی که در طی زمان تعریف شده در مطالعه (از اول خرداد 1390 تا پایان آبان همان سال به عنوان گروه بعد از مداخله و شش ماه مشابه سال 1389 به عنوان گروه کنترل) که دچار تصادفات منجر به مصدومیت یا مرگ ناشی از شش تخلف سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در کشور و انجام دو تخلف همزمان حادثه ساز شد هاند مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های مورد مطالعه از نمونه های در دسترس از اطلاعات فاوا و پزشکی قانونی جمع آوری شد و تأثیر قانون جدید با عوامل مرتبط با تصادف جرحی و مرگ سنجیده شد.مصدومیت و فوت ناشی از سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری و برون شهری بعد از اجرای قانون جدید کاهش یافته و این میزان کاهش در طی شش ماه نیز ادامه داشته است. کاهش مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی در گروه سنی 29 - 20 سال بعد از اجرای قوانین بیشتر از سایر گروه های سنی بود. اثر قانون جدید بر فوت سر صحنه ناشی از سوانح ترافیکی مؤید این است که قانون جدید موارد فوت را به میزان 7/ 8 درصد و موارد مصدومیت را به میزان 3/ 33 در صد کاهش داده است. مرحله اول اجرای قانون جدید در کل توانسته است در کاهش تخلفات همین طور مصدومیت و مرگ ناشی از سوانح ترافیکی تأثیر مثبت داشته باشد. عدم تأثیر قانون جدید در بعضی از استا نهای کشور باید بررسی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قوانین، راهنمایی و رانندگی، درون شهری، برون شهری، جرح، فوت، |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Iranian New Traffic Regulation on the Rate of Deaths |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
To reduce human factors as the most common cause of fraction in the road traffic injuries new traffic regulation was established, but its effect is not evaluated. The effect of new traffic regulation on the rate of fatalities and injuries due to hazardous violations is evaluated by this study. It was an overtime controlled trial of intervention. All subjects which faced to fatal and non fatal injuries caused by six risky fractions (speeding, overtaking, red traffic light crossing, zigzag movement, reverse gear movement in the highways, vehicle impoundment in two simultaneous fractions) during defined period of time, from (June 2010 to November 2010 as control and June 2011 to November 2011 as case groups. Existing FAVA and forensic data was used and the effect of fatal and non- fatal related factors with new regulation was analyzed.) New traffic regulation leads to reduction of fatality and injury of road traffic accidents in urban and rural ways after implementation and its trend was continual during six months. Reduction of fatality and injury of road traffic accidents was higher among 20-29 years age groups after new traffic regulation. The effect of new traffic regulation on reduction in fatalities and injuries was: 8.7 and 33.3 percent respectively. Totally first phase of new traffic regulation had a positive effect on fatality and injury rates due to road traffic crashes. High perseverance and corrected new traffic regulation can be more effective in maintaining and increasing effectiveness. The impact of new regulation should be investigated in some of provinces. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Regulation, traffic, Urban and Rural Ways, Fatal, Injurial |
|
نویسندگان مقاله |
حمید سوری |
ابراهیم وهاب زاده |
اصغر محبی |
الهه عینی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10790_843a1093fdb9d959de3f6adbab5b9d6a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640841.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|