راهور، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۳، صفحات ۸۷-۱۰۷

عنوان فارسی ارایه مدل پیش بینی تصادفات بزرگرا ههای درو نشهری
چکیده فارسی مقاله مد ل سازی در خصوص تصادفات به خصوص پیش بینی تصادفات یکی از زمینه های تحقیقاتی مهم در مهندسی ترافیک محسوب می شود. در بررسی تصادفات در معابر شهری کشور به موضوع رابطه بین عوامل ترافیکی و احتمال رخ دادن تصادف توجه زیادی نشده است. در این پژوهش با استفاده از تجربیات دیگر کشورها و باتوجه به شرایط محلی معابر شهری ایران و با جمع آوری آمار ترافیکی، یک مدل آماری برای تخمین احتمال رخداد تصادفات در قطعات راه های شهری ارایه شده است. بدین منظور در پژوهش پیش رو به عوامل دخیل در تصادفات تونل توحید واقع در شهر تهران و اندرکنش آنها با مدل های ریاضی پرداخته شده است. هدف اصلی در این پژوهش ارایه مدل احتمال تصادفات در راستای انجام بررسی ها با استفاده از آمار جمع آوری شده که شامل چهار متغیر مذکور بود و با به کارگیری نرم افزار spss تحلیل های آماری رگرسیون لوجستیک و رگرسیون چند متغیره به صورت هم زمان به کار گرفته شد و در نهایت سهم هر پارامتر در احتمال رخ دادن تصادف تع یین شد. با توجه به مشخص بودن اعتبار آمار توسط آزمون های آماری و پویا بودن مدل ارایه شده، برای رابطه ریاضی از نرم افزار EPR )رگرسیون چند جمله ای تکامل یافته( استفاده شد. در نهایت مدل نهایی با به کارگیری آمار جمع آوری شده از تونل رسالت اعتبارسنجی شد که دقت مدل قابل ملاحظه بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ، فرهنگ ترافیک، اخلاق ترافیکی، عناصر فرهنگ،

عنوان انگلیسی Proposing a Model to Predict Accidents in Urban Arterials
چکیده انگلیسی مقاله Accidents modeling, and, in particular, their prediction is among most important research fields in traffic engineering. By now, the relationship between traffic factors and the risk of accident occurring in urban arterials has not been fully investigated in Iran. In this regard, some works have been done in other countries such as the United States, England, Denmark, Jordan, etc., and some two-step or multi-step models and other regression models have been proposed. In this research, a statistic model is proposed to estimate probability of accident incidents in urban road segments using experiences of other countries with respect to local conditions of Iranian urban roads and through collecting traffic statistic data. To do so, factors involving in accidents in Tohid Tunnel, Tehran, Iran, and their interactions with mathematic models were investigated in the present study. Here, 4 factors in the model were considered as independent variables including: time interval, longitudinal space, following vehicle speed, and leading vehicle speed. To analyze collected statistic data, SPSS software package was applied through which logistic regression statistical and multivariate regression analyses were simultaneously applied to determine the share of each parameter in probability of accident incidents. Since validity of the collected data was approved using statistical tests and considering dynamicity of the proposed model, (evolved polynomial regression) EPR was applied as mathematical equation in this work. At the end, the final proposed model was validated using data collected from Resalat Tunnel, located in Tehran, Iran, which indicated considerable precision.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد علیپور |


بابک میربها |


مرتضی اسد امرجی |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10765_cd5928a9598b7d3ed9c732396e6fed92.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640816.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات