راهور، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۳، صفحات ۶۹-۸۵

عنوان فارسی بررسی عوامل مرتبط با فزونی تصادفات رانندگی در رانندگان حرف هایخودروهای سنگین
چکیده فارسی مقاله براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت حوادث رانندگی مسبب کی میلیون و سیصد هزار مرگ در سال می باشند. در صورت عدم توجه به این مقوله انتظار می رود تا سال 2020 میزان آسی بها تا شصت و پنج درصد و میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی تا بیش از 80 درصد افزایش یابد. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان م یدهد که ایران کیی از بالاترین آمارهای مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی را در جهان دارا می باشد. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با فزونی تصادافات رانندگی در رانندگان خودروهای سنگین در استان اردبیل می باشد. این پژوهش کی مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد که بر روی 103 نفر از رانندگان وسایل نقلیه که جهت انجام معاینات دوره ای به کیی از مراکز مجاز استان اردبیل مراجعه کرده بودند انجام شده است. اطلاعات لازم از جمله سابقه حوادث رانندگی، سن، سابقه کار، ساعت کار در هفته و ... در پرسشنامه ای جمع آوری شد. میزان تصادفات گزارش شده در طول یکساله 88 مورد بود. بین سن، شاخص توده بدنی، ساعات کاری و شیفت کاری با میزان بروز تصادف رانندگی رابطه معنی داری مشاهده شد.) 0/ P>05 (؛ ولی بین شغل دوم، ناراحتی های عصبی و سابقه کاری رابطعه معنی داری یافت نگردید.) 0/ P< 05 ( بعد از تعدیل متغیرهای مطالعه توسط آنالیز رگرسیون، ارتباط معنی داری بین تصادف رانندگی با ساعات کار در هفته، شاخص توده بدنی، سن بالای 50 سال و کمتر از 29 سال دیده شد.) 0/ P>05 ( به دلیل افزایش ریسک تصادف با افزایش سن بیش از 50 سال به نظر م یرسد کاهش ساعت کاری رانندگان پس از این سن در کاهش تصادفات رانندگی موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Associated With Increased Motor Vehicle Accidents in Drivers of Heavy Vehicles
چکیده انگلیسی مقاله According to the World Health Organization, road traffic accidents causing one million and three hundred thousand deaths per year are. If you do not pay attention to this issue is expected in 2020 to sixty-five percent of the injuries and the death rate due to traffic accidents, more than eighty percent of the increase. World Health Organization statistics show that Iran is one of the highest statistics of deaths caused by traffic accidents in the world has. The aim of this study was to examine factors associated with increased heavy vehicle drivers in Ardabil province is in driving Tsadafat. This was a cross sectional descriptive - analytical study is based on 103 drivers of vehicles that are authorized to conduct periodic examinations to one of the centers of Ardebil province who had been doing. nformation such as accident history, age, work experience, hours worked per week and ... The questionnaires were collected. There were 88 accidents reported during the year. Between age, BMI, work hours and shift work was significantly associated with the incidence of road accidents. (p< 05/0); But the second job, neurological disorders, and were found to experience significant Rabth(p>05/0). After adjusting for study variables regression analysis, a significant relationship between the accident and the driver working hours per week, body mass index, age over 50 years and less than 29 years, was seen(p< 05/0). Due to increased crash risk increases with age over 50 years seems to reduce the working hours of drivers in reducing traffic accidents after the age of Wind. In addition, it is recommended that drivers reduce the working week can reduce the traffic accident will result.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه دیندار بوسجین |


مجتبی ستوده گندشمین |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10764_66df71204bdd08f8661256e998b53ff7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات