|
راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۲۹، صفحات ۱۱-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین ویژگی های و تیپ شخصیتی رانندگان با سابقه تصادف |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت رانندگان بر اساس آزمون نئو و تیپ شخصیت آنها براساس آزمون مایرز بریگز با سابقه تصادف آنها در شهرکرد بود. این مطالعه پس رویدادی از نوع علی- مقایسه ای وجامعه آماری شامل کلیه رانندگان شهرکرد )افراد با شغل رانندگی( بود. نمونه سه گروه 30 نفره بود. رانندگانی که سابقه تصادف نداشتند،رانندگانی که یک یا دوبار سابقه تصادف داشتند و رانندگانی که بیش از دوبار سابقه تصادف داشتند که به صورت نمونه در دسترس از بین افرادی که در نیمه اول سال 1392 به واحدهای مختلف راهنمایی و رانندگی شهرکرد مراجعه کردند و از بین رانندگانی که در سازمان اتوبوسرانی،تاکسیرانی و پایانه ها متفاوت دیگر حضور داشتند.، انتخاب شدند.نتایج نشان داد تفاوت میانگین سه گروه رانندگان در میزان هیجان خواهی ومقیاس با ساختار- منعطف از تیپ شخصیت معنی دار بوده ولی در سایر مقیاس های این آزمون تفاوتی معنا داری وجود نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ویژگی های شخصیت، تیپ شخصیت، روان نژندی، توافق پذیری، سابقه تصادف، |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between drivers’ personal characteristicsand personality type and their accident history |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of this study, conducted in Shahrekord, is to explore the relationship between drivers’ personal characteristics andpersonality type, according to the Big Five personality traits and Myers-Briggs Type test respectively and their accident history. This post-event survey is a casual-comparative one and has been carried out on drivers of Shahrekord (driving as a job). Statistical population includes three 30-member groups. The first group were drivers who have not had accident. The second were those who have had accident once or twice. The third group have had accident more than two times. All of them were randomly chosen among clients of the traffic police, drivers association or were encountered at terminals in the latter half of 2013. Results of multivariate analysis showed that the means of the drivers who have not had accident and those who have had accident once or twice, or those who have had accident more than twice differed radically at Neuroticism and agreeableness scale of the Big Five personality traits. That is to say that the drivers who were more involved in accidents were more neurotic but less agreeable. And Myers-Briggs test they were less judging and more perceptive. There were no radical differences at other scales. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهناز ظفری |
محمد رئیسی اردلی |
حمیده سهرابی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10841_cb435297d44864979239db6e21faa9e8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640776.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|