راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۰، صفحات ۶۱-۸۳

عنوان فارسی فرآیند مسیریابی بهینه حمل مواد خطرناک
چکیده فارسی مقاله ﯽﺸﺨﺑ از ﻻﻮﻤﺤﻣت ﻤﺣل و ﻘﻧلی، ﺎﻫﻻﺎﮐی ﺎﻧﺮﻄﺧک ﺪﻨﺘﺴﻫ ﻪﮐ ﻪﺑ دلیل ماهیت ﺎﺧص آ ﺎﻬﻧ باید ﺎﺑ تدابیر ویژ های جاب هجا ﺪﻧﻮﺷ. اما در ایران حمل سوخت از انبارهای مرکزی تا جایگا ههای توزیع که توسط تانکرها انجام م یشود، بدون برنام هریزی و مسیریابی به شکل سنتی سازماندهی و پیاد هسازی شد هاند. هدف این پژوهش، ارائه فرآیندی برای مسیریابی بهینه حمل مواد خطرناک، با در نظر گرفتن دو رویکرد انتخاب ایم نترین و اقتصاد یترین مسیر بوده و در این راستا به بررسی معیارهای مؤثر بر مسیریابی حمل مواد خطرناک گروه 3 در شبکه راه شهری پرداخته شده است. با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، میزان تأثیر هر یک از این معیارها مشخص شده و به مسیریابی توسط این روش پرداخته م یشود. در ادامه با مقایسه دو سناریو، که یکی مسیرهای به دست آمده از این روش بوده و مبنای ایمنی- اقتصادی داشته و دیگری مسیرهای انتخابی توسط رانندگان است که صرفاً مبنای اقتصادی دارد، مشخص شد که در اکثر موارد این دو مسیر بر هم منطبق نیستند و لزوم مسیریابی با رویکرد این تحقیق مشخص شد. در نهایت اعتبار و کارایی فرآیند مذکور تأیید شده و مشخص م یشود که م یتوان مسیرهای تردد مواد خطرناک را در شبکه معابر شهری با این روش بهینه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Optimal routing process of transporting hazardous materials
چکیده انگلیسی مقاله Transportation of Hazardous materials needs special handling due to their specific nature ,but In Iran, carrying fuels from central warehouses to the distribution stations is done by tankers without any kind of pre-planning and routing ahead of time. The purpose of this study is to provide a process for optimal routing of hazardous materials transportation, considering the safest and most economical route. In this regard, some of the affecting measures in routing and transportation of Hazardous material, in group 3, are discussed. Using Analytical Hierarchy Process (AHP), the effect of each criterion is specified by the above mentioned method. A comparison of the two different routing scenarios (one based on safety and economy and the other one chosen by the drivers, based on economy), shows that in most cases the routs do not coincide; therefore, the usage of routing system recommended in this research seems necessary. In conclusion, the validity and performance of the routing planning process is confirmed and clearly can improve the transportation process within the city.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیرحسین طاهری فر |


حسن دیواندری |


علی مهرآبادی |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10852_b2aff0c36d7aa0df6ee945a1be0e2681.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640773.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات