|
راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۱، صفحات ۱-۲
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه یک مدل برنامهریزی خطی تخصیص بهینه بودجه به راهکارهای اصلاحی نقاط حادثهخیز جادهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
اصلاح هندسی و ترافیکی بزرگراهها و جادههای برونشهری به خصوص در نقاط حادثهخیز از موثرترین راهکارهای کاهش تصادف در این نقاط است. با توجه به هزینهی زیاد این راهکارها و محدودیت بودجههای عمرانی، مطالعهی چگونگی انجام این اصلاحات با هدف بیشینه-سازی کاهش تصادفات ضروری است. در این مقاله، ضرایب تابع هدف یک مدل برنامهریزی خطی مختلط از نوع مسائل کولهپشتی با دو نوع متغیر تصمیم پیوسته و گسسته جهت تعیین اصلاحات لازم توسعه داده میشود. نتایج حاصل از حل این مسأله نشان میدهد که از بین انواع راهکارهای ارائه شده، دو راهکار افزایش عرض راه و تعبیه تجهیزات روشنایی مقرون به صرفه نبوده و اقداماتی از قبیل آرامسازی مسیر، تعبیه علائم ایمنی، خطکشی و اجرای چشمگربهای از اولویت بالاتری برخوردارند. نتایج تحلیل حساسیت در قالب نمودار تغییرات تابع هدف نسبت به تغییرات بودجه حاکی از آن است که افزایش بودجه تا آستانه معینی با شیب نسبتاً تندی، کاهش تصادفات را به همراه دارد، ولی پس از آن شیب به صورت قابل ملاحظهای ملایمتر میشود. این یافته میتواند سیاستگذاران و مدیران را در تخصیص بودجه به راهکارهای اصلاحی نقاط حادثهخیز جادهای و افزایش میزان صرفهجویی یاری رساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Development of a linear programming model for optimum budget allocation to the accident-prone points of rural roads |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Geometry and traffic corrections of high-ways and rural roads, especially in the accident-prone points, are some of the most effective measures of accidents reduction. Because of the high cost of such measures and limitations in construction budgets, the study of how these corrections can be made for the purpose of maximizing accidents reduction is necessary. In this paper, objective function coefficients of a mixed linear programming model, of the back pack type, with two variables of continuous and discontinuous decision-making, were developed for the necessary corrections. The results obtained by solving this problem showed that from the measures proposed, two measures of enhancing the road width and embedding lighting equipment were not economical and some others such as path smoothing, safety road lining and cat-eyed performance had a higher priority. The results of sensitivity analysis, in the form of a diagram representing objective function variations relative to budget changes, also showed that increasing the budget, up to a certain limit and with a slow slope, could lead to the reduction of accidents, but following that, the slope was to a great extent slowed. This finding can help policy-makers and managers in allocating budgets for accident-prone points and saving costs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیررضا ممدوحی |
مهدی یزدان پناه |
ساناز کاظم زاده |
احسان عباسی |
شهاب کبیری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10855_030d5b4fce47f26d6614bf5867bd0329.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640763.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|