راهور، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۵، صفحات ۱۲۹-۱۵۵

عنوان فارسی بررسی رابطه پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی
چکیده فارسی مقاله صدمات ترافیکی که یک موضوع مهم در بحث سلامت عمومی است، بدون درنظرگرفتن اقدامات اصلاحی مربوط، بهطور چشمگیری در سالهای آینده در سراسر جهان افزایش خواهد یافت. سهم زیادی از صدمات غیرعمدی و زیانهای اجتماعی به خصوص در کشورهای درحال توسعه و کم درآمد از صدمات ترافیکی ناشی است. ازطرف دیگر، مشکل افزایش ماشینی شدن جوامع و افزایش سرانۀ مالکیت خودرو به خصوص در ایران، چالش موضوع ایمنی ترافیک را جدی تر میکند که باید به صورت دقیق تر آن را موردتوجه قرار داد. مهمترین علت مرگ ومیر در ایران، تصادفات رانندگی است که باوجود سرمایه گذاریهای جالب توجه در دو بخش تأثیرگذار بر تصادفات یعنی راهسازی و ایمن سازی جاده ها و همچنین بخش خودروسازی، بازدهی طولانی مدت متناسب با این هزینه ها دیده نمیشود؛ بنابراین باید علت را در موارد دیگر جست و جو کرد. قسمت نهایی تأثیرگذار بر تصادفات، انسان است که متأسفانه تاکنون در تحقیقات علمی داخل کشور به خصوص از دیدگاه مهندسی کمتر به آن پرداخته شده است. انسان، موجودی بسیار پیچیده است که به بررسی فراوان و مستمر نیاز دارد. هدف اصلی این تحقیق، تعیین تأثیر پایگاه اجتماعی - اقتصادی افراد بر میزان احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر تهران میباشد. حجم نمونه هم 384 نفر از رانندگان مناطق انتخاب شد. نتایج تحلیل نشان داد که عوامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقۀ رانندگی، نوع شخصیت و به خصوص کیلومتراژ رانندگی به خوبی میتوانند فراوانیِ تصادفات قصوری و جریمه ها را توضیح دهند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی معکوس و معنی داری بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان تصادفات رانندگی وجود داشته است؛ همچنین بین شغل و درآمد و تحصیلات و میزان تصادفات رانندگی نیز همبستگی معکوس و معنی داری مشاهده شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigate the relationship between socio-economic status and the amount of respect for traffic rules
چکیده انگلیسی مقاله Road traffic injuries are a major issue in the discussion of public health, regardless of corrective actions related, will increase dramatically in the coming years in the worldwide. A large share of unintentional injuries and social harms, particularly in developing and low-income countries is resulting from road traffic injuries. On the other hand, the problem of increased mechanization communities and increased per capita car ownership, especially in Iran, increase more seriously the challenge of traffic safety issue that it should be considered for more accurate. The most important cause of death in Iran is car accidents that despite significant investments in two parts of affecting accidents meanly road Construction and immunization road as well as the automotive sector can not be seen long-term yields proportionate to these costs. So must the cause be sought in other cases. The final part of the Affecting accidents is human that unfortunately, so far in scientific research in the country, especially From an engineering perspective, it has been less paid. Human beings are very complex that require frequent and continuous review. The main objective of this study was to determine the effect the socio-economic status of people on respect for traffic rules in Tehran City. A sample size was also selected from 384 drivers areas. The results showed that factors such as age, gender, level of education, driving record, type of personality and especially driving Km gauge can well explain the frequency of accidents, failure and fines. The results of this study showed that there have been a significant inverse correlation between socio-economic status and the amount of traffic accidents, also there has been observed a significant inverse correlation between job and income, education and the amount of traffic accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا حیدری |


محمد خسروی |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10886_cda00d200402aa723229f617b79df9db.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640744.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات