این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
راهور
، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۵، صفحات ۳۹-۶۰
عنوان فارسی
بررسی جایگاه ایمنی راه در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکه معابر (مطالعه موردی: شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
توسعۀ شبکۀ معابر ازجمله اهداف برنامه ریزی حمل ونقل شهری محسوب میشود. در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر شهر تهران، معیارهای ترافیکی مثل سرعت سفر در درجۀ اول و معیارهای زیست محیطی در درجۀ دوم اهمیت قرار دارند؛ درحالیکه به معیار ایمنی ترافیک هیچ گونه توجهی نمی شود. اگرچه افزایش سرعت سفر موجب رضایت آنی مسافران می شود؛ اما احتمال وقوع تصادفات فوتی و جرحی را نیز افزایش می دهد که هزینه های آنها برگشت ناپذیرند. با توجه به این تضاد، ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت بدون توجه به معیار ایمنی می تواند موجب توسعۀ نامطلوب شبکه شود؛ لذا هدف اصلی این مقاله، تبیین اهمیت معیار ایمنی در ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر است. بدین منظور دو مدل ارزیابی و اولویت بندی گزینه های ساخت شبکۀ معابر در دو حالت، با و بدون معیار ایمنی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی توسعه داده می شوند. علاوه برآن، دو مدل سادۀ پیشبینی تعداد تصادف ها در گره (تقاطع ها) و کمان (معابر) بر اساس اطلاعات موجود از جریان و سرعت در کمانهای شبکۀ معابر شهر تهران ساخته میشوند. آنگاه مدلهای ساخته شده در سیستم ایجاد سناریوی شهر تهران با نرم افزار EMME پیاده سازی میشوند. برای نشان دادن اهمیت معیار ایمنی، گزینه های ساخت شبکۀ معابر شهر تهران که در سال 1390 مطرح بودند، با دو مدل توسعه داده شده در دو حالت بدون و با توجه به معیار ایمنی ارزیابی و اولویت بندی میشوند. مقایسۀ دو مدل اولویت بندی نشان میدهد که نتایج آنها در دو حالت، متفاوت بوده و در مواردی در تضاد باهم قرار میگیرند؛ بنابراین لزوم توجه به معیار ایمنی در برنامه ریزی حمل ونقل شهری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Studying importance of road safety in evaluating and prioritizing alternatives for the construction of road network (Case Study of Tehran City)
چکیده انگلیسی مقاله
Road network development is an objective of urban transportation planning. In evaluating and prioritizing alternatives for the construction of Tehran network, the traffic measures like travel speed have the first place of importance, and the environmental measures have the second, while the safety measures are not considering at all. Although increasing of the travel speed leads to momentary satisfaction of drivers, it increases the probability of occurring fatal and injury accidents whose their costs are irreversible. According to this conflict, evaluating and prioritizing alternatives for the construction without accounting for the safety measures may lead to undesirable development of the network.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدابراهیم عبدالمنافی |
عباس بابازاده |
نشانی اینترنتی
http://tale.jrl.police.ir/article_10882_2f5996a11473ee161bc818bc37821441.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640740.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات