|
راهور، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۵، صفحات ۱۱-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر استفاده از GIS و نظام تصمیم گیری ANP بر تعیین مسیر مناسب حمل جاده ای گاز مایع (مطالعه موردی: کلان شهر کرج) |
|
چکیده فارسی مقاله |
حمل ونقل جاده ای از رایج ترین شیوه های حمل ونقل در جهان است. بخشی از حمل ونقل جاده ای به کالاها و مواد خطرناک مربوط است که علاوه بر داشتن منافع فراوان، می تواند آسیب های جبران ناپذیری نیز به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید پس از اطمینان از ایمنی محمولۀ موردنظر، مناسب ترین مسیر برای جابهجایی مواد خطرناک انتخاب شود. هدف این پژوهش، تعیین مسیر مناسب حمل جاده ای گاز مایع به عنوان یکی از مواد خطرناک در کلان شهر کرج است. در این کلان شهر، حملونقل جاده ای گاز مایع در شش مسیر صورت میگیرد. روش این پژوهش به این صورت است که ابتدا برای تعیین مسیر مناسب، معیارهای اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی را در نظر گرفته و برای وزندهی به این معیارها از فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است. برای بررسی و تحلیل دقیق تر و سریع تر خطر حمل، روش مذکور با سامانۀ اطلاعات جغرافیایی (GIS) پشتیبانی شده است. درنهایت پس از محاسبۀ وزن نهایی گزینه ها، به ترتیب مسیرهای 6، 1، 3، 5، 4 و 2 با 187511/0، 178503/0، 169203/0، 165477/0، 152003/0 و 147304/0 برای حمل ونقل گاز مایع در کلانشهر کرج مناسب می باشند. با توجه به نتایج به دستآمده از آنالیز حساسیت دینامیکی، مسیر 6 نسبت به معیارهای مراکز در معرض خطر با 9/7 درصد و اقتصادی با 8/5 درصد حساسیت بیشتری نشان داده است. بر اساس آنچه از این پژوهش به دست آمده، پیشنهاد می شود که برای تعیین مسیرهای مناسب حمل ونقل مواد خطرناک از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی استفاده شود؛ زیرا ویژگی عمدۀ این سامانه و هدف نهایی آن، تهیۀ سیستم پشتیبان برای تصمیم سازی ها است؛ بنابراین ترکیب فرایند تحلیل شبکه ای و سامانۀ اطلاعات جغرافیایی میتواند در تعیین مسیر مناسب برای حمل ونقل جاده ای مواد خطرناک بسیار مؤثر باشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمل ونقل جاده ای، مواد خطرناک، ANP، GIS، |
|
عنوان انگلیسی |
effects of GIS utilization and ANP decision making criterion on determination of optimum path for road transportation of liquefied petroleum gas (case study: Karaj Metropolis) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The field and object: Road transportation is the most conventional way of transportation all over the world. Part of the road transportation is related to dangerous goods and materials that In addition to high advantages, it can also cause irretrievable effects. then after ensuring the safety of the intended cargo, must select the most suitable path for hazardous material displacement.The purpose of this study is trying to determine the appropriate path for road transportation of liquefied petroleum gas (LPG), as a type of hazardous materials in Karaj metropolis. In this metropolis, LPG road transportation performs in 6 paths. The method of this research is that at first, economic, social, security and environmental criteria contemplate to determine the appropriate path. After that, the Network analysis process (ANP) is stablished to weight the criteria. The mentioned method by geographic information systems (GIS) is supported to review and more accurate and faster analysis of the transportation risk. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Road Transportation, Hazardous Materials, ANP, GIS |
|
نویسندگان مقاله |
رامتین عظیمی حقیقی |
علی عبدی کردانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10881_2849751f11a5b34b9f20765f052731e9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640739.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|