|
راهور، جلد ۱۳۹۵، شماره ۳۶، صفحات ۷۹-۱۰۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اجرای طرح همیار پلیس در اسفندماه سال 1385 بر اساس توافقنامۀ مشترک نیروی انتظامی با وزارت آموزشوپرورش، یکی از برنامههای پلیس راهور بود که عملیاتی شد و موجب استقبال زیاد دانشآموزان، والدین آنها و مجریان طرح در آموزشوپرورش گردید. ازاینرو یکی از آموزشهای اساسی پلیس راهنمایی و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در دورههای پیشدبستانی و ابتدایی و دورۀ اول متوسطه، آموزش مهارتهایی است که آنان با یادگیری آن مهارتها بتوانند رفتاری مناسب در ارتباط با ایمنی عبورومرور در جاده و خیابان از خود نشان دهند؛ این آموزشها موجب میشود تا انضباط و رفتار ترافیکی در دانشآموزان با حس مسئولیتپذیری نهادینه شود. روش: این تحقیق با بررسی تأثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر کارایی همیاران پلیس در سال 1391 در شهر تهران، عوامل مؤثر بر اجرای این طرح و کارایی همیاران پلیس مقطع دبستان و دورۀ اول متوسطه را شناسایی کرده است تا نسبت به تقویت آن در برنامههای آتی فرهنگسازی و ارتقای ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات و تلفات انسانی گامی بردارد و راهکارهای اجرای مطلوب چنین طرحی را ارائه کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - تحلیلی است. جامعۀ آماری این پژوهش، تعداد 180 نفر از افسران پلیس راهور و کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس است که بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزاری مورداستفاده برای گردآوری اطلاعات در فصول اول و دوم، مطالعات اسنادی و کتابخانهای و در فصل چهارم، پرسشنامۀ پژوهشگرساخته است. پرسشنامۀ پژوهش پس از تأیید روایی و پایایی در بین جامعۀ آماری توزیع و گردآوری گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش بر اساس طیف پنجگزینهای لیکرت و با استفاده از روشهای آمار توصیفی دادهها، تحلیل توصیفی شدند. ضمناً از آزمون آماری فریدمن برای آزمون سؤالهای پژوهش استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که محتوای آموزش، آموزش عملی و نظری، مکان و زمان آموزش به ترتیب بر کارایی همیاران پلیس مؤثر بوده است. پیشنهادها: با توجه به اهمیت همیاران پلیس در جهت اصلاح رفتار رانندگی خانوادهها و عموم جامعه پیشنهاد میشود که یک درس ویژه و جداگانه برای آموزش آموزههای ترافیکی با عنوان (همیاران پلیس) در نظر گرفته شود و برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از عکسهای ترافیکی و علایم راهنمایی و رانندگی بیشتر استفاده شود؛ همچنین با توجه به اینکه علم روز با سرعت به سمت فضای مجازی، در حال حرکت است، لازم است فضای غیرمجازی در دستور متولّیان آموزش قرار گیرد و تغییر آموزش نظری از کلاس درس به کارگاههای آموزش تا حد زیادی میتواند بر کارایی همیاران پلیس و پلیسیاران نوجوان مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Study the effect of traffic regulations on the performance of the police collaborators (Case study: Tehran city) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The field and object: performing police assist plan in March 2007 based on a joint agreement of traffic police with the Ministry of education was one of the programs of traffic police that was operational and would very much welcome the students, their parents and project manager in education. Hence, one of the basic training of traffic police for children in pre-school and primary and secondary first period is training skills that they can show proper behavior in connection with traffic safety in road and street with learning those skills. This training leads to institutionalize traffic discipline and behavior in students with a sense of responsibility. Method: This study investigated the effect of traffic regulations education on collaborators police performance in 2012 in Tehran, has identified factors affecting the project and police collaborators performance primary school and secondary first period to take steps in relation to strengthen it in the future plans of making culture and improve traffic safety and reduce accidents and fatalities and provide optimal performance solutions such a plan. This research is appliced n and is analytical-descriptive in terms of nature and method. The statistical population of this study includes 180 traffic police officers and experts, managers and teachers that are selected for random cluster sampling. The instruments used to collect data in the first and second seasons is documentary and library studies and in the fourth season is researcher-maker questionnaire. Research questionnaire after the validity and reliability of were distributed among the statistical population. Findings: The results according to five-item Likert spectrum and using descriptive statistical methods of data were descriptive analysis. Also Fridman statistical test was used to test research questions. The results suggests that training content ,practical and theoretical training, training location and time have been effective on the performance of the police collaborators. Suggestions: due to the importance of the police collaborators in order to improve driving behavior of families and the general public suggests that a special and separate lesson has been considered to train teachings of traffic as(police collaborators) and photos of traffic and traffic signs more used to teach traffic rules and traffic regulations. Also given that science day is moving with speed to virtual space, it is necessary that virtual space in order to be educators and Change theoretical training from classroom to workshops can greatly affect the efficiency of the police collaborators and adolescent police helpers. 1 Assistant Professor of Police University 2 PhD student of Police University traffic management 3 Masters student of Traffic management (respomding Author) |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید سعید کشفی |
نادر رحمانی |
مهدی رحمانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10890_96fa8a73c6935996b5a9c9f4a09ef3d4.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640736.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|