راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۷، صفحات ۱۱۷-۱۲۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر سه متغیر مستقل (تعداد تخلفات، تعداد وسایل نقلیه و سرعت غیرمجاز) بر تعداد تصادفات
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: باوجود متغیرهای مختلفی که باعث تصادفات می‌شوند، می‌توان به سرعت و تخلفات رانندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات اشاره کرد. مطالعات نسبتاً خوبی در سراسر دنیا به‌منظور مدل‌سازی ارتباط بین متغیرهای مختلف و احتمال بروز تصادفات انجام ‌شده است؛ اما تاکنون بررسی تأثیر سه متغیر مستقل (تعداد تخلفات، تعداد وسایل نقلیه و سرعت غیرمجاز) بر تعداد تصادفات، در کمتر پژوهشی موردبررسی قرار گرفته است. لذا هدف اصلی این مطالعه، پیش‌بینی تعداد تصادفات با توجه به تاریخچۀ اطلاعاتی موجود است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است. محور تبریز - قزوین به‌عنوان محور مطالعاتی موردبررسی قرار گرفت. این مطالعه بر اساس تحقیقات میدانی و بررسی اسناد و مدارک صورت گرفته است و با استناد به آمار تصادفات موجود در آزادراه مذکور به بررسی فرضیه‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS پرداخته ‌شده است. با توجه به اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده کمّی بوده و پژوهش به دنبال بررسی و تعیین رابطۀ متغیرها می‌باشد، از ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه استفاده‌ شده است و همچنین با توجه به پذیرش رابطۀ خطی بین متغیرهای پژوهش برای پیداکردن معادلۀ رابطه، از رگرسیون خطی استفاده ‌شده است. یافته‌ها: اطلاعات مربوط در سال‌های متوالی جمع‌آوری و موردِارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 31 درصد از تغییرات متغیر وابسته، با این متغیرهای مستقل توضیح داده می‌شود، بقیه تغییرات به متغیرهای دیگری وابسته است که در نظر گرفته نشده‌اند. پیشنهادها: پیشنهاد می‌شود که برای کاهش تخلفات مربوط به سرعت، با راه‌اندازی نرم‌افزاری برای صدور و توزیع برگۀ جریمه به‌صورت پیامک برخط برای متخلفانی که سرعت غیرمجاز دارند، صادر شود تا تخلفات و تصادفات به‌سوی روند نزولی سیر کند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف، تخلفات، سرعت، SPSS،

عنوان انگلیسی Evaluating the Impact of Three Independent Variables (the Number of Traffic Violation, Transportation and Unauthorized Speed) on the number of accidents
چکیده انگلیسی مقاله The field and purpose: By considering different variables that cause accidents, we can refer to unauthorized speed and driving offenses which are as one of the most important factors in accidents. There are relatively good studies around the world to model the relationship between different variables and the probability of accidents.. but so far, a few studies have been done on the impact of three independent variables (the number of traffic violations, transportations and unauthorized speed) on the number of accidents. Therefore,this study aims to predict the number of accidents according to the collected information in previous researches. Method: This research is a descriptive-analytical study, which was considered as the axis of study of Tabriz-Keshwin axis which is based on field research and documentation reviews. Based on the statistics of crashes on the freeway, the research hypotheses were analyzed using SPSS software. Considering that the collected data is small and the research is to investigate and determine the relationship between the variables, Pearson correlation coefficient has been used to measure the relationship. Also, with regard to the acceptance of the linear relationship between research variables, linear regression has been used to find the relation equation. Findings: Information related to number of traffic violations, transportations were collecting and evaluating in consecutive years. After calculating it was realized that 31 percent of the dependent variables changes’ was related to independent variables mentioned above. Other changes were related to variables which were not considered in the study. Suggestions: It is suggested to be issued to reduce violations related to speed with the field of software launching for the issuance and distribution of a fine or online SMS for offenders who are unauthorized speed, so that violations and accidents will continue to decline.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accidents, traffic violations, Speed, SPSS

نویسندگان مقاله رضا اکبری غیبی |


ملیکا معینی |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10897_51bede07104bb8d078965f1284862349.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640731.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات