|
راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۷، صفحات ۹-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی تعداد تغییر خط اختیاری در آزادراهها با استفاده از مدلهای رگرسیون شمارشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بهطورکلی آزادراهها به دلیل شرایط هندسی، سرعت و تعداد خطوط عبور زیاد، درصد زیادی از حجم جریان ترافیک را عبور میدهند. پدیدۀ تغییر خط میتواند باعث کاهش ظرفیت عملکردی آزادراهها شده و درنتیجه زمان سفر جریان ترافیک را افزایش داده و باعث کاهش سرعت و ایمنی شود. تغییر خط به دو نوع تغییر خط اختیاری و اجباری تقسیمبندی میشود. تغییر خط اختیاری بهمنظور بهبود شرایط رانندگی و تغییر خط اجباری در جهت پیروی از هدف مسیر است. هدف از این مطالعه، ارائۀ مدل رگرسیون شمارشی برای پیشبینی تعداد تغییر خط اختیاری در آزادراهها است. روش: اطلاعات استفادهشده در این مطالعه، از پردازش دادههای یک آزادراه بین ایالتی آمریکا به دستآمده است. سپس با استفاده از این داده، دو نوع مدل رگرسیون خطی و رگرسیون پوآسن و سپس بهمنظور بررسی خوبی مدلها، نمودار مشاهده - برآورد آنها نیز ارائه شده است. ازجمله مهمترین کاربردهای این مدل، استفاده از آن در نرمافزارهای شبیهسازی در سطح ماکروسکوپیک و استفاده در مدلهای تعیین سطح سرویس است. یافتهها: متغیرهای مجازی شمارۀ خط عبور، تعداد خودروهای خط عبور جاری و پسازآن میانگین سرعت خط عبور جاری و خط عبور هدف، بیشترین تأثیر را در برآورد این مدل داشتهاند. نتیجهگیری: در مقایسه بین دو مدل رگرسیون خطی و رگرسیون شمارشی، مشاهده شد که مدل رگرسیون شمارشی به دلیل نزدیکی مشخصات نسبت به ویژگی تغییر خط، این پدیده را بهتر توصیف میکنند. همچنین پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده، تغییر خط اجباری و تفاوتهای دو مدل نیز بررسی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تغییر خط، رگرسیون شمارشی، آزادراه، تغییر خط اختیاری، |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting the number of freeway Discretionary lane changes using counting regression models |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The field and purpose: In general, freeways, due to geometric conditions, the speed and number of overpass lines, pass a large percentage of traffic flow volume. Lane change phenomenon can decreases their functional capacity and as a result, the travel time increased traffic flow and reduces speed and safety. Line change is divided into two types of optional and mandatory line change. Mandatory lane change (MLC) occurs when a driver must change lane to follow a specified path and Discretionary lane change (DLC) occurs when a driver changes to a lane perceived to offer better traffic conditions, he attempts to achieve desired speed, avoid following trucks, avoid merging traffic, etc. The aim of this research is predicting the number of the Discretionary lane change in freeways with count regression models. Method: The information used in this study has been processed by the data of an interstate freeway in America. Then, using this data, two types of linear regression models, poisson regression has been paid and then, for a good evaluation of the models are presented their observation and estimation charts. One of the most important usage of this model is its use in macroscopic simulation software and use in service-level design models. Findings: The virtual variables of the number of crossing line, the number of vehicles on the current crossing line and then the average speed of the current crossing line and the target crossing line have the most impact on the estimation of this model. Conclusion: In the comparison between the two linear regression and count regression models, it was observed that The count regression model describes this phenomenon better because of the proximity of the characteristics to the line change feature. It is also suggested that in future research should also be considered the mandatory line change and the differences between the two models. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
معین عسکری |
سیداحسان سیدابریشمی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_10893_4d08b7cc176d02177d174a297d7f74fa.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640727.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|