راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۸، صفحات ۶۵-۸۲

عنوان فارسی تعیین معیار مناسب شناسایی قطعات پرتصادف بزرگراه‌های کشور بر اساس تحلیل خطر فردی
چکیده فارسی مقاله حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن، یکی از چالش‌های کنونی جوامع بشری است که هزینه‌های اقتصادی زیادی را بر کشورها تحمیل می‌کند. تعیین خطر تصادفات در شبکۀ راه‌ها می‌تواند یکی از گام‌های اساسی برای ارزیابی ایمنی شبکه و شناسایی قطعات پرتصادف باشد. مهم‌ترین خسارت ناشی از تصادفات، تلفات جانی است. لذا تعیین خطر تصادفات بر اساس خطر تلفات، راهکار مؤثری برای تمرکز بر بحرانی‌ترین بخش‌های شبکۀ راه‌ها است. هدف این مطالعه، تعیین معیار پذیرش خطر تلفات در بزرگراه‌های برون‌شهری است. خطر تلفات نیز تابعی از تعداد کشته، متوسط سالانۀ حجم ترافیک روزانه، طول زمان موردبررسی و متوسط تعداد سرنشین وسایل نقلیه در نظر گرفته شد. بر این اساس، نرخ کشتۀ بزرگراه‌های برون‌شهری کشور به تفکیک سه جامعۀ مرجع تعیین و سپس با معیارهای روش کنترل کیفیت - نرخ، میانگین نرخ کشته، میانگین به‌علاوۀ انحراف معیار نرخ کشته‌ها و دو برابر نرخ کشته موردِمقایسه قرار گرفته و قطعات پرتصادف شناسایی شده‌اند. مقایسۀ نتایج حاصل از معیارها نشان داد که معیار میانگین به‌علاوۀ انحراف معیار نرخ کشته‌ها با توجه به محدودیت‌های اجرایی و اعتباری و ضرورتِ پرداختن به بحرانی‌ترین قطعات، معیار مناسب‌تری برای وضعیت موجود راه‌های کشور می‌باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determining the appropriate criteria for identifying full of accident parts of highways in the country based on individual risk analysis
چکیده انگلیسی مقاله Traffic accidents and casualties caused by it are one of the current challenges of human societies, which impose many economic costs on countries. Determining the risk of accidents in the network of roads can be one of the basic steps for assessing the safety of the network and identifying full of accident parts. The most important damage caused by accidents is the death casualties. Therefore, determining the risk of accidents based on the risk of casualties is an effective way to focus on the most critical parts of the roads network. The purpose of this study is to determine the criteria for accepting the risk of casualties in out of town highways. The risk of casualties was also determined by the number of deaths, the annual average daily traffic volume, the length of time examined and the average number of occupants of vehicles. Accordingly, the rate of death of the out of town highways was determined by the three reference societies and then compared with the criteria of quality-rate control method, average kill rate, mean plus standard deviation of deaths rate and twice the death rate and were identified full of accident parts. Comparison of the results of the criteria showed that the average criterion, as well as the standard deviation of the rate of deaths due to executive and credit constraints and the necessity of addressing the most critical parts, is a more appropriate criterion for the current state of the country's roads.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی معتمدی سده |


شاهین شعبانی |
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران

وحید حیدری چاشتری |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10901_3c5109ba90db992d276042fb88a699fe.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640723.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات