راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۸، صفحات ۹-۳۷

عنوان فارسی تأثیر استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در مدیریت ترافیک تهران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به‌منظور بررسی تأثیر استفاده از سیستم‌های اطلاع‌رسانی حمل‌ونقل هوشمند در مدیریت ترافیک انجام ‌شده و روش انجام آن، روش تحلیلی - توصیفی است و از نظر هدف در حیطۀ پژوهش‌های کاربردی می‌باشد. در این پژوهش از روش‌های مطالعۀ کتابخانه‌ای و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. روایی پرسشنامه که برای مؤلفه‌های سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند بر اساس شاخص‌های مجمع جهانی پیارک و برای مؤلفه‌های مدیریت ترافیک بر اساس شاخص‌های وزارت کشور بود، به تأیید استاد راهنمای پژوهش، دکتر عبدالله هندیانی رسید. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 83/0 تأیید شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان تهران منطقه 1، ناحیه 2 است که به دلیل وسعت زیاد آن نامحدود در نظر گرفته شد و حجم نمونۀ آن به روش کوکران، 384 نفر در نظر گرفته شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اس‌پس‌اس‌اس و اِکسِل استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشخص کرد که بین هریک از مؤلفه‌های مستقل سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند با مؤلفه‌های وابستۀ مدیریت ترافیک، رابطۀ ضعیفی به‌صورت مستقل وجود دارد؛ اما مجموع روابط متغیرهای مستقل با وابسته دارای ارتباطی قوی است که فرضیۀ اصلی پژوهش را (تأثیرگذاری سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند بر مدیریت ترافیک) تأیید می‌کند. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در حال حاضر از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در مسیرها استفادۀ چندانی نشده است؛ اما در صورت استفادۀ مناسب و گسترده از این سیستم‌ها می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری مناسب و کارآمد برای مدیریت ترافیک بهره‌برداری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت، ترافیک، سیستم، حمل‌ونقل، هوشمند، تهران،

عنوان انگلیسی Effect of using Intelligent Transportation Systems in Tehran Traffic Management
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted to investigate the effect of using intelligent transport information systems in traffic management. The method of research is analytical-descriptive method and in terms of aim it is in the field of applied research. In this research, library study methods and field methods such as a questionnaire were used for data collection. Validity of the questionnaire, which was based on indicators of the Pepark World Assembly for intelligent transportation systems components and based on the indicators of the Ministry of the interior for traffic management components, was confirmed by professor of research, Dr. Abdullah Hindiani. Reliability of the questionnaire was 0.83 with Cronbach's alpha. The statistical population of the research consisted of all Tehran drivers in region 1 of area 2, which was considered unlimited due to its wide extent. its sample size was 384 by Cochran method. SPSS and Excel software were used to analyze the data. Data analysis revealed that there is an weak and independent relationship between each of the independent components of intelligent transport systems with the components of traffic management. But the sum of the relationships of the independent variables with dependent variables has a strong relationship that confirms the main hypothesis of the research (the effect of intelligent transportation systems on traffic management). Also, the results of this study showed that at the present time intelligent transportation systems are not much used in the routes, but if used properly and extensively, these systems can be used as a convenient and efficient tool for traffic management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمّدصالح نصیر |


عبدالله هندیانی |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10899_56e0ce4710168952ec472d4257cf1f62.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640721.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات