راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۳۹، صفحات ۹-۳۶

عنوان فارسی تحلیل تصادفات جاده‌ای با رویکرد اقلیمی در محور قزوین - رشت
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی اثرات آب‌وهوا بر تصادفات جاده‌ای در محور قزوین - رشت پرداخته است. محور قزوین - رشت به طول 81/170 کیلومتر ازجمله راه‌های اصلی و مخاطره‌آمیز استان قزوین و گیلان می‌باشد. در این بررسی، نقشۀ پراکندگی تصادفات و احتمال خطر تصادف در هریک از شرایط اقلیمی (برفی، یخبندان، بارانی، مه‌آلود و آفتابی) تهیه گردید. داده‌های تصادف در دورۀ آماری 4 ساله (1389-1392) در لایۀ راه مورداستفاده قرار گرفت. سپس با توجه به فراوانی تصادفات در شرایط جوّی و محور ارتباطی، طبقه‌بندی و نقاط مخاطره‌آمیز مشخص گردیدند. فراوانی درصد تصادفات در هوای برفی 43 درصد، فراوانی درصد تصادفات در شرایط یخبندان 21 درصد، فراوانی درصد تصادفات در هوای بارانی 16 درصد، فراوانی درصد تصادفات در هوای مه‌آلود 11 درصد، فراوانی درصد تصادفات در شرایط هوای صاف 9 درصد و در تمامی شرایط جوّی، فراوانی وقوع تصادفات 493 مورد بوده و محور کوهین تا لوشان دارای حداکثر فراوانی تصادفات است که از این لحاظ ازجمله نقاط خطرناک محسوب می‌شود. درنهایت با استفاده از نقشه‌های احتمال خطر تصادف و با استفاده از ضریب اهمیت در هریک از عناصر اقلیمی، شدت تصادفات و تلفات در افزایش روزهای بارانی و برفی مشاهده گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis Accidents of Road on Climate Approach in Qazvin-Rasht road
چکیده انگلیسی مقاله The present study studies the effects of climate on road accidents in Qazvin-Rasht road. Road accidents are one of the most important factors in property and life loss. Important factors such as traffic safety, environmental variables and unfavorable climatic conditions play role in this end. In this research, Rasht-Qazvin axis on long of 170.81 km, which is one of the most important and at the same time hazardous roads of Qazvin-Gilan provinces, has been studied as a map of Accident dispersal and accident risk probability in each of the climatic condition (snowy, icy, rainy, foggy and sunny). Accident data was used in the road layer during a 4-year statistical period (2010-2013). Then, according to the frequency of accidents in atmospheric conditions and the communication axis were determined. classification and hazardous points . In rainy weather, the frequency of accidents was 16%, in foggy weather, the frequency of accidental accidents was 11%, in the conditions of airy weather, the frequency of accidents% 9% and in all atmospheric conditions, the frequency of accidents was 493 and the Kohin-loshan axis has the maximum frequency Accidents are among the most dangerous points in this regard In this end, the severity of accidents and life loss in rainy&snowy days was observed using accident probability maps as well as importance coefficient of each climatic condition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود مدانلوجویباری |


مسعود صفائی پور |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_10905_4a16e9107f3c89fd0433bd74d06b1f26.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات