|
راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۱، صفحات ۶۳-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی مدل عدالت اجتماعی توسعۀ شهری با استفاده از روش تعادل در شبکۀ قیمتگذاری عوارض شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مسئلۀ عدالت و برابری ازجمله موضوعات مهمی است که در برخی مطالعات طراحی شبکه موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. مفاهیم مختلفی از برابری مطرح شده است؛ ازجمله برابری بین نسلها، برابری بین مالکان زمین و برابری بین استفادهکنندگان از سیستم. همچنین راههای مختلفی برای درنظرگرفتن این معیار در مسئله بررسی شده است، مثل حل مسئله بهصورت چندهدفه یا افزودن شرایط برابری بهصورت محدودیت. منظور از عدالت اجتماعی در این پژوهش، آن است که طرح توسعۀ شهری درنظرگرفتهشده که شامل اخذ عوارض از شهروندان و خرجکردن برای آنها است، بهگونهای باشد که اختلاف منافع کاربران شبکه بین هر زوج از نواحی ترافیکی از مقدار کم و قابلقبولی تجاوز نکند. در پژوهش حاضر، یک مدل برنامهریزی برای حل همزمان دو مسئلۀ قیمتگذاری و طراحی شبکه با لحاظکردن شرایط عدالت اجتماعی بررسی شده است. نتایج حل مسئله در دو وضعیت با و بدون رعایت شرایط عدالت در خصوص نرخ عوارض بهینه نیز نتایج مشابهی در پی داشت. درحالیکه نرخ عوارض بهینه برای وضعیت عدم رعایت شرط عدالت برابر با 85/1 واحد پول به دست آمد، در حالتی که شرایط عدالت اجتماعی و برابری رعایت شد، این نرخ برابر با 6/1 واحد پول به دست آمد؛ که در مقایسه با حالت شرایط عادی (بدون درنظرگرفتن شرایط عدالت اجتماعی)، کاهش میزان بهینگی تابع هدف و جواب مسئله مشاهده میشود؛ یعنی منافع عمومی کل استفادهکنندگان از شبکه کاهش یافته است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Providing a model in terms of social justice to solve pricing and network design problems at the same time using innovative methods for balancing the network |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Among the important issues, the question of justice and equality in the design of the network is being used. There have been various concepts of equality, including equality between generations, equality between landowners and equality between the users of the system. As well as ways for considering the measure in question is investigated, such as problem solving multi-objective or add conditions of equality as a restriction. In this study, the purpose of social justice that is considered urban development plan including toll of civilians and their spending in a way that conflicts of interests between any pair of area traffic network users does not exceed acceptable value. A parallel programming model to solve two problem of pricing and in terms of social justice networks is investigated. The results of two-state solution with and without observing the conditions of justice about the optimal toll rate has similar results. In the event that the optimal toll rate for non-compliance with the requirement of justice was equal to 1.85 currency, in the case of compliance with the conditions of social justice and equality, this rate was equal to 1.6 currency. Observation shoed that optimality of the objective function and answer are reduced, the general interest of the users of the network declined. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی عبدی کردانی | استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (ره)
حمید بیگدلیراد |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tale.jrl.police.ir/article_18813_a622a1b55a222bbb053cfe63aee3e79f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640705.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|