راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۱، صفحات ۴۱-۶۲

عنوان فارسی تحلیل تصادفات جاده‌ای با رویکرد اقلیمی در محور بندرعباس - سیرجان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور ما رایج‌ترین و در دسترس‌ترین روش جابه‌جایی کالا و مسافر می‌باشد. وسایل نقلیۀ موتوری در حمل‌ونقل جاده‌ای، انقلابی ایجاد نموده و منافع زیادی برای جامعۀ انسانی به ارمغان آورده‌اند؛ اما متأسفانه این منافع با تلفات انسانی زیادی در جاده‌ها همراه شده‌اند. تصادفات جاده‌ای درنتیجۀ ترکیبی از عوامل مختلف محیطی، رفتاری و فناورانه روی می‌دهند. در سال‌های اخیر، نقش شرایط جوّی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تصادفات جاده‌ای، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب نموده و مطالعات زیادی در این زمینه به انجام رسیده است. روش: در پژوهش پیشِ رو، تأثیر برخی از مؤلفه‌های اقلیمی بر تصادفات جاده‌ای در یکی از محورهای کشور (محور بندرعباس - سیرجان) موردبررسی قرار گرفته است. بدین منظور، داده‌ها و اطلاعات مربوط به تصادفات رخ‌داده در محور مذکور برای سال‌های 1393 و داده‌های روزانۀ اقلیمی در دورۀ زمانی یادشده با استفاده از روش آماری تحلیل همبستگی اسپیرمن موردبررسی قرار گرفت. بدین‌جهت مؤلفه‌های اقلیمی دما، یخ‌بندان، برف، باران، ابرناکی، بارش، دید افقی، رطوبت نسبی و ساعات آفتابی به‌عنوان متغیر مستقل و تصادفات رخ‌داده در محدودۀ مطالعاتی به‌عنوان متغیر وابسته انتخاب شدند. یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشخص شد که مؤلفۀ اقلیمی دما، بیشترین تأثیر را بر تصادفات در محدودۀ مطالعاتی داشته است. همچنین مشخص گردید که بیشترین تعداد تصادفات در شرایط هوای آفتابی و دمای بیش از 25 درجه اتفاق افتاده‌اند. در پایان نیز نقشه‌های پهنه‌بندی جاده ازلحاظ میزان خطر تصادف در هریک از شرایط مختلف آب‌وهوایی برای محور موردمطالعه ترسیم شد. نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها: برخلاف مناطق سرد و خشک در ایران که شرایط برف و یخ‌بندان مؤثرترین عامل در تصادفات است، در مناطق خشک و گرم به‌ویژه در جنوب کشور، عنصر اقلیمی دما عامل اصلی تصادفات است. براین‌اساس، پیشنهاد می‌شود با احداث ایستگاه هواشناسی جاده‌ای در محور فوق، نسبت به رصد لحظه‌به‌لحظۀ شرایط دمایی در شرایط گرم آب‌وهوایی مبادرت شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of road accidents with climate approach in the Sirjan bandar abbas Road
چکیده انگلیسی مقاله Road transport in our country the most common and the most accessible method is the movement of goods and passengers. Motor vehicles in road transport revolutionized and brought many benefits to human society. Unfortunately, the interests of human casualties have been accrued on the road. Road accidents as a result of a combination of various environmental factors, behavioral and technological occur. Weather conditions in recent years as one of the most important factors affecting road accidents has attracted the attention of many researchers and numerous studies have been conducted in this area.In the present study, the effect of climatic factors on road accidents in the country one of the axes (Axis of Bandar Sirjan) is studied. Therefore, climatic parameters of temperature, ice, snow, rain, cloudiness, precipitation, visibility, horizontal, relative humidity and sunshine hours and accidents as independent variables in the study area were chosen as the dependent variable. After analysis, it was found that the temperature climatic parameters in the study area had the greatest impact on accidents. It was found that the largest number of accidents occurred on weather conditions Sun temperature more than 25 degrees. At the end of the road in terms of accident risk zoning maps in each of the different climatic conditions to the axis of the draw.Unlike cold and dry in the snow and icy conditions most effective factor in the accident, in the south of the country, especially in the arid and hot climate, temperature element, the main cause of accidents. Accordingly, it is proposed the construction of a road weather station at the center of the above, to observe the minute weather conditions, temperature in hot conditions elsewhere.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی جوادیان |


ام البنین بذرافشان |


عدنان صادقی لاری |


مهشید سوری |



نشانی اینترنتی http://tale.jrl.police.ir/article_18812_9ba3462764528e3a5c2f6f984ff72934.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/833/article-833-1640704.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات