دانش‌ انتظامی‌، جلد ۱۳۹۶، شماره ۷۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۴

عنوان فارسی تاثیر فضای مجازی بر کجروی اجتماعی دانش‌آموزان (مورد مطالعه دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۵-۹۴)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعه جامعه شناختی استفاده از فضای مجازی و تاثیر آن بر کجروی اجتماعی در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94 با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی انجام گرفت. روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر کرمانشاه می باشد که حجم نمونه آن شامل 381 نفر که به صورت تصادفی طبقه ای با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای است با استفاده از نظریه کج روی اجتماعی و اهداف و سوالات تحقیق طراحی گردید که پس از تایید روایی محتوای آن توسط استاد راهنما و تنی چند از متخصصان مربوطه و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیشتر از 94 صدم درصد بوده است. یافته ها و نتایج: تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد که مدت زمان استفاده روزانه دانش آموزان از فضای مجازی کمتر از یک ساعت 20 درصد، بین یک تا سه ساعت 75 درصد، بین سه تا پنج ساعت 4 درصد و بیشتر از پنج ساعت 1 درصد بوده است، به طوری که بیشترین استفاده از فضای مجازی، نوع ارتباطی 58 درصد و کمترین استفاده از فضای مجازی، نوع شناختی 9 درصد همچنین در نوع فراغتی 33 درصد بوده است، نتایج دیگر نشان داد در اولویت بندی مولفه های کجروی اجتماعی، میل به آسیب رساندن به اماکن عمومی بیشترین مقدار و تمایل به تقلب در آزمون های درسی کمترین مقدار را داشته است و بین متغیرهای نوع استفاده و میزان استفاده از فضای مجازی و کجروی اجتماعی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کجروی اجتماعی، فضای مجازی، دانش‌آموزان متوسطه دوره دوّم،

عنوان انگلیسی The Impact of Cyberspace on Students' Social Deviance
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: This study aimed to sociologically study the use of cyberspace and its impact on social deviance among secondary school students in Kermanshah in 2015-2016 school year through descriptive survey method. Methodology: The target population included all high school students in the city of Kermanshah. The sample consisted of 381 individuals who were selected through stratified random sampling method. The sample size was calculated by Cochran formula. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was developed using the theory of social deviations and research objectives and questions. After confirming the content validity of the questionnaire by the supervisor and experts, its reliability was calculated using Cronbach's alpha (α > .94). Findings and results: The results of data analyses show that the daily use of students from the cyberspace was as follows: less than an hour (20%), between 1-3 hours (75%), 3-5 hours (4%), more than five hours (1%). The highest time use of cyberspace was communicative type (58%) and the lowest time use of cyberspace was cognitive type (9%) and the leisure time use was 33%. The other results also showed that in the prioritization of the components of social deviance, the desire to harm public places had the highest rate and the tendency to cheat on school tests had the lowest rate. There is a direct and significant relationship between the type of use and the use of cyberspace and social deviance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سلیمان محبی |


حبیب ا... زنجانی |


باقر ساروخانی |



نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_11437_e1f21edc39ab4214a11a752fd52b5a50.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/813/article-813-1640631.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات