|
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۸، صفحات ۶۵-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش رهبری خدمتگزار در توسعه سرمایه اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مؤسسه ها و سازما نهای آموزشی به دلیل نقش و کارکردهای ویژه ای که در خدمت و بهسازی و اثربخشی جامعه دارند، از جایگاه متمایزی برخوردار هستند. خصوصاً که کیفیت و آثار عملکرد آن به سرعت در جامعه متجلی م یشود. ایفای نقش شایسته و بایسته این مؤسسه ها در تحقق اثربخشی و موفقیت خود، کمک به توسعه کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم، مستلزم آن است که سازما ن های آموزشی بتوانند سطح اثربخشی خود را متناسب با شرایط و اقتضائات محیطی، در حد مطلوبی و در راستای توسعه پایدار حفظ کند و ارتقا دهد. سازمان های آموزشی در شرایطی اثربخشی و کارآیی خود را حفظ خواهند کرد که در پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور به ایفای نقش شایسته و بایسته خود بپردازن د. رهبری خدمتگزار با پشتوانه غنی نظری و تجربی و قابلی تهای عملی ویژه خود، م یتواند چنین امکاناتی را برای این گونه مؤسسه ها، فراهم آورد. سرمایه اجتماعی در کنار دیگر سرمای ههای انسانی و مادی به عنوان یک عامل اثربخشی و کارآیی سازمان های آموزشی شناخته شده است. رهبران آموزشی می توانند سرمای ه اجتماعی را به عنوان یک شایستگی مشخص سازمانی درجهت بهر هوری مؤسسه های آموزشی، ایجاد کنند . در این مقاله با تأکید بر ضرورت و اهمیت نقش رهبری در مؤسسه های آموزشی، رهبری خدمتگزار، سرمایه اجتماعی و ویژگ یهای آنها به طور موجز تبیین شده است. همچنین الگوی نظری رهبری و سرمایه اجتماعی، ابعاد و اجزای مرتبط دیگر ارائه شده است. در نهایت برخی راهکارهای عملی برای آغاز و آماده سازی توسعه سازمان های آموزشی بیان شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رهبری، رهبری خدمتگزار، سرمایه اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
A Study of the Role of the Servant Leadership In Social Capital Improvement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Educational institutions and organizations have a privileged position in society thanks to their specific roles and functions in serving society’s improvement and effectiveness. Specifically the quality and effects of performances of which are rapidly manifested in society. The roles of these institutions in their effectiveness and success achievement that are; helping national development and improving citizens’ quality of life, to be played require that the educational institutions to be able to maintain and enhance the level of their effectiveness proportionate to environmental conditions and requirements and in line with sustainable development. To do so, they need to play their roles in the advancement of the nation’s economical, social, political and cultural programs. The servant leadership could be able to provide such facilities using its particular operational capabilities and rich theoretical and empirical supports. Along with other human and physical capitals, social capital is considered to be an effective and efficient agent in educational institutions. Instructional leaders could create social capital as specific competencies in order to the productivity of educational institutions. In this study with the emphasis on the necessity and importance of the role of leadership in educational institutions, servant leadership, social capital and their properties are explained concisely. Leadership and social capital theoretical model and other relevant dimensions and components are also presented. Eventually, some of the practical solutions and strategies to initiate and prepare the improvement of educational institutions are described |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Leadership, Servant-Leadership, social capital |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه جعفری |
کاظم میرمقدم |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://harold.jrl.police.ir/article_12061_7f0b41f76c638e30e2c5c603cb86f9c9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-1640257.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|