توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۹، صفحات ۷۱-۹۴

عنوان فارسی بررسی رابطه چگونگی بهسازی سازمان با نحوه برخورد مدیران با تعارض (مورد مطالعه: سازمان آموزش وپرورش تهران)
چکیده فارسی مقاله یکی از عمده ترین و در عین حال غیر قابل اجتناب ترین مسائل در سازما ن ها ، تعارض بین افراد و گروه ها ی موجود در آنها است. مدیران معمولاً نسبت به تعارض نگرشی منفی داشته و از آن هراسان و گریزان هستند و سعی در از بین بردن و سرکوب کردن یا نادیده انگاشتن آن دارند . علت اساسی این امر ، عدم اطلاع از ماهیت و ویژگی های تعارض است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین چگونگی بهسازی سازمان با نحوه برخورد مدیران با تعارض، به صورت موردی در آموزش و پرورش شهر تهران است . پژوهش از نظر نوع و هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر روش و ابزار جمع آوری داد ه ها، با دو دسته کتابخانه ای وپرسش نامه های محقق ساخته و استاندارد، به بررسی دیدگا ه ها با تکیه بر نظریه ها و تحقیقات اندیشمندان و خبرگان علمی پرداخته است. واحد تحلیل آماری تحقیق، مدیر صلاحیت داری است که در تصدی یکی از مشاغل موجود مدیریتی اداره های آموزش و پرورش تهران است و بر طبق آمار اخذ شده، تعداد آنان در اداره کل شهر تهران 398 نفر و در اداره های مناطق تهران 2089 نفر است که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی ( 1970 ) حجم نمونه تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی ساده 333 نفر تعیین شده است. روایی پرسش نامه از طریق روایی صوری و محتوایی و با اجرای آزمایشی پرس شنامه در نمونهای با حجم 30 نفر انجام و مورد تأیید خبرگان مدیریتی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای اطمینان از ثبات درونی پرس شنامه ها بهره گرفته شد و مقدار آن برای پرسش نامه ، چگونگی بهسازی سازمان 86 درصد و برای پرسش نامه نحوه برخورد با تعارض 89 درصد محاسبه شد . پس از جمع آوری داده ها ، برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی و آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن، رتبه بندی فریدمن، یومان ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. درنتایج به دست آمده مشاهده می شود که رابطه بهسازی سازمان و نحو ه برخورد مدیران با تعارض، مثبت و معنادار است. به عبارتی نحوه برخورد مدیران با تعارض بر بهسازی سازمانی به صورت جدی تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهسازی، سازمان، تعارض، مدیران، آموزش و پرورش،

عنوان انگلیسی A Study of the Relationship between Organization Improvement and how Managers Confront with Conflicts (the Case Study: the Education Organization of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله The conflict between the people and groups within organizations is one of the main and inevitable issues in organizations. The managers usually have negative attitude toward the conflicts and try to remove or ignore it. The main reason is lack of information about the essence and features of conflict. The major aim of this research is to study the relationship between organization improvement and how managers confront with conflicts in a case study of education organization of Tehran. The present study is practical in terms of aim and is descriptive in terms of content, and also studies the perspectives relying on elites and experts' theories and researches through library method and standard research made questionnaire. The unit of analyzing statistics of the research is a thorough manager who is responsible for one of the current management positions in education office of Tehran. There are 398 managers in Tehran and 2089 people in the offices of districts in Tehran. 333 managers were selected by Morgan and Krejcie table and simple random method. The reliability of the questionnaire is confirmed by management experts through superficial and containing reliability and experimenting in sample with 30 people. The stability is proved by calculating Cronbach's Alpha and its value for the questionnaire of organization improvement is %86 and for the questionnaire of how managers confront with conflicts is %89. Deductive statistic and Spearman correlation coefficient, Freeman, Whitney and Kruskal Wallis ranking In order to analyze the hypotheses of the research after gathering the data. The results indicate that the relation between organization improvement and how managers confront with the conflicts is positive and significant meaning that the way that managers confront with the conflicts has great influence on improving organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Improvement, organization, Conflict, managers, Education

نویسندگان مقاله رکسانا نصیرعلی آبادی |


محمد حسن شاهرضا |


اکرم نجاتی پور |



نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_12069_797af080703952bd7e85c8058dd2571f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/735/article-735-1640250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات